Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Factors affecting consumer-goods purchasing behavior through online channels of consumers in Bangkok metropolitian area
Year (A.D.)
2021
Document Type
Independent Study
First Advisor
ดนุพล อริยสัจจากร
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
การจัดการด้านโลจิสติกส์
DOI
10.58837/CHULA.IS.2021.259
Abstract
งานวิจัยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการซื้อสินค้าอุปโภคบริโภคออนไลน์ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพและปริมณฑล และศึกษาลักษณะพฤติกรรมการซื้อสินค้าอุปโภคบริโภคผ่านช่องทางออนไลน์ กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้บริโภคในเขตกรุงเทพและปริมณฑลที่เคยซื้อสินค้าอุปโภคบริโภคผ่านช่องทางออนไลน์จำนวน 400 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ และสถิติที่ใช้ในการทดสอบสมมติฐานคือ การวิเคราะห์สมการถดถอยพหุคูณ (Multiple Regression Analysis) ผลการศึกษาพบว่าช่องทางการซื้อสินค้าอุปโภคบริโภคออนไลน์ที่นิยม คือ Shopee และ Lazada ความถี่ในการสั่งซื้อส่วนใหญ่ซื้อเดือนละ 1 ครั้ง มีค่าใช้จ่ายเฉลี่ยในการสั่งซื้อครั้งละ 501-1,000 บาท สินค้าที่นิยมซื้อผ่านช่องทางออนไลน์ คือ ของใช้ส่วนตัว เช่น สบู่ ยาสระผม และ ของใช้ในบ้าน เช่น น้ำยาทำความสะอาด กระดาษชำระ สาเหตุที่เลือกซื้อสินค้าอุปโภคบริโภคผ่านช่องทางออนไลน์ คือ ความสะดวกสบาย ราคา และโปรโมชั่นสินค้า นิยมชำระเงินผ่านบัตรเครดิต/บัตรเดบิต และชอบนโยบายการจัดส่งสินค้าแบบฟรีค่าจัดส่ง ไม่มียอดการสั่งซื้อขั้นต่ำ (ราคาสินค้ารวมค่าจัดส่ง) และยังคงจะซื้อสินค้ายี่ห้อเดิม แต่จะซื้อจากช่องทางออนไลน์อื่นที่มีราคาสินค้าและค่าจัดส่งที่ถูกกว่า ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า ปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการซื้อสินค้าอุปโภคบริโภคออนไลน์ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพและปริมณฑลอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 มีจำนวน 5 ปัจจัย ดังนี้ ปัจจัยด้านกายภาพและการนำเสนอ (Physical Evidence/Environment and Presentation) ปัจจัยการส่งเสริมการตลาด (Promotion) ปัจจัยด้านการขนส่ง (Transportation) ปัจจัยด้านบุคคล (People) และปัจจัยผลิตภัณฑ์ (Product)
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
This research study objectives for studying factors affecting consumer-goods purchasing behavior and consumer-goods purchasing behavior though online channels of consumers in Bangkok metropolitan area. The sample consisted of 400 consumers in Bangkok metropolitan area who had purchased consumer-goods though online channels provided data by filling out online questionnaire. Statistical analysis was conducted by descriptive statistics including frequency and percentage. Quantitative statistics including multiple regression analysis. The results show that most samples were female, aged between 20-30 years, working for private businesses, with a bachelor’s degree as highest educational level, average monthly income between 15,000-30,000 Thai baht. The most popular online shopping channels for consumer-goods were Shopee and Lazada. The frequency of purchases was 1 time per month, with an average cost of 501-1,000 baht per purchase. Popular consumer-goods were personal care and household items. The reasons to buy consumer-goods though online channels were convenience, price, and promotions. Popular payment was credit/debit card. The sample liked the free shipping policy, no minimum order amount and will buy the same brand of consumer-goods but will buy from other online channels with cheaper product price and shipping. The hypothesis test found that there were 5 factors affecting consumer-goods purchasing behavior though online channels of consumers in Bangkok metropolitan area as Physical Evidence/Environment and Presentation, Promotion, Transportation, People and Product at the statistical significant level of 0.05.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
จงเจริญชัยวงศ์, ธมนวรรณ, "ปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการซื้อสินค้าอุปโภคบริโภคออนไลน์ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพและปริมณฑล" (2021). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 7875.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/7875