Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

อิทธิพลของการทำการตลาดบนแพลตฟอร์มโซเชียลมีเดียในซัมซุงสมาร์ทโฟนต่อทัศนคติและความตั้งใจซื้อของผู้บริโภคชาวไทย

Year (A.D.)

2021

Document Type

Independent Study

First Advisor

Pavel Slutsky

Faculty/College

Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)

Degree Name

Master of Arts (Communication Arts)

Degree Level

Master's Degree

Degree Discipline

Strategic Communication Management

DOI

10.58837/CHULA.IS.2021.127

Abstract

This study aims to investigate Thai consumers' attitude towards Samsung smartphone social media advertising and their purchase intention toward both the advertised product and brand "Samsung”. Furthermore, it explores the relationship between consumers’ attitude and their purchase intention, as well as the influence of social media advertising by comparing gender and different types of brand users. The quantitative research was conducted through online survey collecting data from 300 respondents whose age range is between 18-40 years. The results revealed that Thai consumers have positive attitude towards Samsung smartphone social media advertising and moderate purchase intention. As a result, from Pearson’s correlation test, there is a strong positive relationship between consumers’ attitude and purchase intention. Independent t tests of the study indicated that there is no significant difference between gender while Samsung social media advertising influences more on current Samsung smartphone users’ attitudes and purchase intention than other brands’ users.

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อตรวจสอบทัศนคติของผู้บริโภคชาวไทยที่มีต่อโฆษณาบนโซเชียลมีเดียของสมาร์ทโฟนซัมซุง (Samsung) และความตั้งใจในการซื้อต่อแบรนด์และสินค้าของซัมซุงที่ถูกโฆษณา อีกทั้งยังได้สำรวจความสัมพันธ์ระหว่างทัศนคติและความตั้งใจในการซื้อของผู้บริโภคตลอดจนอิทธิพลของการโฆษณาบนโซเชียลมีเดียโดยการเปรียบเทียบเพศกับผู้ใช้แบรนด์อื่นๆการวิจัยเชิงปริมาณดำเนินการผ่านการสำรวจออนไลน์ โดยรวบรวมข้อมูลจากผู้ตอบแบบสอบถาม 300 คนที่มีอายุระหว่าง 18-40 ปี ผลสำรวจเผยว่าผู้บริโภคชาวไทยมีทัศนคติที่ดีต่อโฆษณาบนโซเชียลมีเดียของสมาร์ทโฟนซัมซุงและมีความตั้งใจในการซื้อในระดับปานกลาง และจากการทดสอบสหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน (Pearson Correlation)เผยว่าความสัมพันธ์ระหว่างทัศนคติและความตั้งใจในการซื้อของผู้บริโภคนั้นเป็นเชิงบวกสูง ส่วนการทดสอบ T-test Independent ของการศึกษานี้ระบุว่าความแตกต่างระหว่างเพศนั้นไม่มีผลขนาดนั้นในขณะเดียวกัน โฆษณาบนโซเชียลมีเดียของซัมซุงนั้นมีอิทธิพลต่อทัศนคติและความตั้งใจในการซื้อของผู้ใช้สมาร์ทโฟนซัมซุงในปัจจุบันมากกว่าผู้ใช้แบรนด์อื่น

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.