Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

A student smart service model in student affairs of higher education institutions

Year (A.D.)

2024

Document Type

Thesis

First Advisor

อัจฉรา ไชยูปถัมภ์

Second Advisor

ศรเนตร อารีโสภณพิเชฐ

Faculty/College

Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)

Department (if any)

Department of Educational Policy, Management, and Leadership (ภาควิชานโยบาย การจัดการและความเป็นผู้นำทางการศึกษา)

Degree Name

ครุศาสตรดุษฎีบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาเอก

Degree Discipline

อุดมศึกษา

DOI

10.58837/CHULA.THE.2024.573

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1)ศึกษารูปแบบและวิเคราะห์ปัญหาที่พบในการบริการนักศึกษาของสถาบันอุดมศึกษาในปัจจุบัน 2) วิเคราะห์แนวปฏิบัติที่ดีในการบริการนักศึกษาของสถาบันอุดมศึกษา และ 3) พัฒนารูปแบบการบริการนักศึกษาแบบอัจฉริยะ (Smart Service) ของสถาบันอุดมศึกษา การวิจัยนี้ใช้ระเบียบวิธีวิจัยแบบผสมผสาน (Mixed Methods) โดยกลุ่มตัวอย่างในงานวิจัยนี้ แบ่งออกเป็น 5 ประเภท ได้แก่ 1) ข้อมูลเกี่ยวกับรูปแบบและวิเคราะห์ปัญหาที่พบในการให้บริการนักศึกษาของสถาบันอุดมศึกษาในปัจจุบัน จากสถาบันอุดมศึกษาในกำกับรัฐ และสถาบันอุดมศึกษาเอกชน สถาบันอุดมศึกษาในกลุ่มราชภัฏ สถาบันอุดมศึกษาในกลุ่มราชมงคล สถาบันละ 2 แห่ง รวมทั้งหมด 8 แห่ง ผู้ให้ข้อมูล ได้แก่ รองอธิการบดี ผู้ช่วยอธิการบดี ผู้อำนวยการและหัวหน้างาน รวมทั้งสิ้น 24 คน 2) ข้อมูลแนวปฏิบัติที่ดีในการให้บริการนักศึกษาของสถาบันอุดมศึกษา จากสถาบันอุดมศึกษาในกำกับรัฐ และสถาบันอุดมศึกษาเอกชน สถาบันอุดมศึกษาในกลุ่มราชภัฏ สถาบันอุดมศึกษาในกลุ่มราชมงคล สถาบันละ 2 แห่ง รวมทั้งหมด 8 แห่ง ผู้ให้ข้อมูล ได้แก่ รองอธิการบดี ผู้ช่วยอธิการบดี ผู้อำนวยการและหัวหน้างาน รวมทั้งสิ้น 24 คน 3)ข้อมูลสภาพปัจจุบันในการให้บริการนักศึกษาของสถาบันอุดมศึกษาจากสถาบันอุดมศึกษาในกำกับรัฐ สถาบันอุดมศึกษาเอกชน สถาบันอุดมศึกษาในกลุ่มราชภัฏ สถาบันอุดมศึกษาในกลุ่มราชมงคล สถาบันละ 2 แห่ง รวมทั้งหมด 8 แห่ง ผู้ให้ข้อมูล ได้แก่ ผู้ปฏิบัติงานในการให้บริการนักศึกษา จำนวน 56 คน นักศึกษาที่ได้รับบริการ จำนวน 361 คน 4)ข้อมูลการให้บริการอัจฉริยะ ได้ข้อมูลจากการศึกษาและวิเคราะห์เอกสารที่เกี่ยวข้อง 5)ผู้ทรงคุณวุฒิในการตรวจสอบและเสนอแนะมิติและองค์ประกอบรูปแบบการให้บริการอัจฉริยะสำหรับผู้เรียนในสถาบันอุดมศึกษา จำนวน 9 คน ในการประชุมสนทนาย่อย (Focus Group) เครื่องมือในการวิจัย ได้แก่ แบบวิเคราะห์สาระ แบบสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง แบบสอบถาม และแบบตรวจสอบ (ร่าง) รูปแบบฯ การวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ การวิเคราะห์เนื้อหา ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าความแปรปรวนทางเดียว จากการวิเคราะห์รูปแบบและปัญหาที่พบในการให้บริการ แนวปฏิบัติที่ดีของการให้บริการนักศึกษาในสถาบันอุดมศึกษา และการให้บริการอัจฉริยะทำให้ได้มิติและองค์ประกอบที่สำคัญของรูปแบบการให้บริการอัจฉริยะสำหรับผู้เรียนในสถาบันอุดมศึกษา ผลการศึกษา ผู้วิจัยได้นำเสนอรูปแบบการให้บริการอัจฉริยะสำหรับผู้เรียนในสถาบันอุดมศึกษา 5 มิติ 8 องค์ประกอบ คือ มิติได้แก่ บุคลากร การให้บริการ ผู้รับบริการ สถานที่และเครื่องมือ องค์ประกอบได้แก่ มีทักษะการวิเคราะห์ข้อมูลสารสนเทศ มีจิตบริการ มีระบบเทคโนโลยีสารสนเทศที่ทันสมัย ผู้รับบริการเข้าถึงได้ง่ายและรวดเร็ว การให้บริการสามารถปรับเปลี่ยนได้ มีความพึงพอใจต่อการได้รับบริการ สถานที่และอุปกรณ์ในการให้บริการต้องทันสมัยและเพียงพอ วิเคราะห์และคาดการณ์ข้อมูลเพื่อช่วยเหลือนักศึกษา ผลลัพธ์ที่ได้คือผู้บริหารสถาบันอุดมศึกษาได้รับข้อมูลเชิงลึกเพื่อวางแผนนโยบายและบริหารองค์กรอย่างมีประสิทธิภาพ บุคลากรและอาจารย์สามารถวางแผนในเชิงป้องกันและการให้บริการเชิงรุก

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

This research aimed to: 1) study and analyze the current models and problems in student services within higher education institutions, 2) explore best practices in student services, and 3) develop a Smart Service model for student support in higher education. The study employed a mixed methods research design. The target group was divided into five categories: Qualitative data on current service models and existing problems were gathered from eight higher education institutions (two from each group: autonomous universities, private universities, Rajabhat universities, and Rajamangala universities). A total of 24 key informants including vice presidents, assistant vice presidents, directors, and heads of departments were interviewed. Best practices were also identified through interviews with 24 executives from the same eight institutions. Quantitative and qualitative data on current conditions of student services were collected from 56 staff members and 361 students across the same eight institutions. Documentary research was conducted to examine existing knowledge on smart services. A group of 9 experts participated in focus group discussions to validate and suggest dimensions and components for the smart service model. Research instruments included content analysis forms, semi-structured interview guides, questionnaires, and model validation checklists. Data analysis consisted of content analysis, frequency, percentage, mean, standard deviation, and one-way ANOVA. The findings revealed five key dimensions and eight core components of the Smart Service model for student support in higher education: Dimensions: (1) Personnel, (2) Service Delivery, (3) Service Recipients, (4) Facilities and Tools, and (5) Data Utilization. Components: (1) Data analysis skills, (2) Service-mindedness, (3) Modern IT systems, (4) Fast and easy access, (5) Adaptive service delivery, (6) Student satisfaction, (7) Adequate and modern service facilities, and (8) Predictive data use to support students. The results of this study provide higher education administrators with actionable insights for strategic planning and policy development. Staff and faculty members can apply the model for proactive and preventive student support, thereby enhancing overall service efficiency and effectiveness within their institutions.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.