Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Enactivism and the gap

Year (A.D.)

2021

Document Type

Thesis

First Advisor

กนิษฐ์ ศิริจันทร์

Faculty/College

Faculty of Arts (คณะอักษรศาสตร์)

Department (if any)

Department of Philosophy (ภาควิชาปรัชญา)

Degree Name

อักษรศาสตรดุษฎีบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาเอก

Degree Discipline

ปรัชญา

DOI

10.58837/CHULA.THE.2021.1314

Abstract

วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีวัตถุประสงเพื่อวิเคราะห์และประเมินข้อถกเถียงเกี่ยวกับปัญหาเรื่องช่องว่างในกลุ่มแนวคิดปฏิสังสรรค์กระทำการ และต้องการปกป้องแนวทางการแก้ปัญหาเรื่องช่องว่างภายใต้กรอบแนวคิดปฏิสังสรรค์กระทำการแบบสร้างตนเองโดยอิสระ กล่าวคือ กลุ่มแนวคิดปฏิสังสรรค์กระทำการมีข้อเสนอร่วมกันต่อการแก้ปัญหาช่องว่างระหว่างความรู้เกี่ยวกับข้อเท็จจริงทางกายภาพกับความรู้เกี่ยวกับข้อเท็จจริงทางปรากฏการณ์ว่า ความรู้เกี่ยวกับข้อเท็จจริงทางกายภาพที่เชื่อมโยงกับความรู้เกี่ยวกับข้อเท็จจริงทางปรากฏการณ์ เป็นความรู้เกี่ยวกับรูปแบบการมีปฏิสัมพันธ์ระหว่างระบบการรู้คิดซึ่งประกอบด้วยสมองและร่างกาย กับสิ่งแวดล้อม อย่างไรก็ตาม มีข้อถกเถียงในกลุ่มแนวคิดปฏิสังสรรค์กระทำการว่า ระบบการรู้คิดซึ่งเป็นส่วนหนึ่งของปฏิสัมพันธ์ดังกล่าว เป็นระบบที่มีความสามารถสร้างตัวตนหรือไม่ ในขณะที่แนวคิดปฏิสังสรรค์กระทำการแบบสร้างตนเองโดยอิสระให้ความสำคัญกับความสามารถเรื่องการสร้างตัวตน แต่แนวคิดปฏิสังสรรค์กระทำการแบบรับสัมผัสและเคลื่อนไหวและแนวคิดปฏิสังสรรค์กระทำการแบบถึงรากถึงโคนแย้งความเห็นดังกล่าว โดยอ้างมโนทัศน์เรื่องความสามารถปรับตัว วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ปกป้องแนวคิดปฏิสังสรรค์กระทำการแบบสร้างตนเองโดยอิสระว่าเป็นแนวทางที่แก้ปัญหาช่องว่างได้ เนื่องจากมโนทัศน์เรื่องความสามารถสร้างตัวตนเป็นมโนทัศน์ที่จำเป็นต่อการแก้ปัญหาช่องว่าง มโนทัศน์ดังกล่าวสามารถอธิบายกระบวนการการสร้างอัตลักษณ์ของระบบการรู้คิดที่แสดงถึงความเป็น ‘ผู้กระทำการ’ ของระบบ และแสดงถึงการเป็นประธานผู้มีมุมมองแบบอัตวิสัยที่มีปฏิสัมพันธ์กับสิ่งแวดล้อม การมีมุมมองอัตวิสัยของผู้กระทำการนี้เป็นพื้นฐานสำคัญของการมีประสบการณ์ความรู้สึก แต่มโนทัศน์เรื่องความสามารถปรับตัวเพียงอย่างเดียวนั้น ไม่เพียงพอที่จะอธิบายลักษณะดังกล่าวของระบบการรู้คิด จึงไม่สามารถแก้ปัญหาเรื่องช่องว่างได้

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

The aim of the dissertation is to analyze and evaluate the debate concerning the problem of the gap within the enactive approach and proposes to defend autopoietic enactivism. The enactivist approach holds a common proposal to the problem of the gap between knowledge of physical facts and knowledge of phenomenal facts, that is, both types of knowledge are related in the knowledge of interactions between a cognitive system (which consists of the brain and body) and its environment. However, there is an internal controversy among the enactivist approach concerning the problem of whether the system in the alleged interactions is a kind of self-producing system. While autopoietic enactivism answers in a positive way, sensorimotor enactivism and radical enactivism argue against it by exploiting the concept of adaptivity. The dissertation proposes to defend the autopoietic enactivist main thesis of the necessity of the concept of self-production. Such a concept provides the idea of the identity-producing process representing the being of an ‘agency’ of the cognitive system, and the idea of the subject whose subjective perspective interacts with the environment. The subjective perspective is crucial for sensory experiences. While the concept of adaptivity alone is not sufficient for characterizing the cognitive system, hence fails to close the gap.

Included in

Philosophy Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.