Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

การบริหารทรัพยากรกายภาพของโรงเรียนรัฐบาลขนาดใหญ่พิเศษ : 6 กรณีศึกษาโรงเรียนรัฐบาลขนาดใหญ่พิเศษในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่ศึกษา กรุงเทพมหานคร เขต 2

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Facility management of large public school : case studies of Six Large Public School Under Bangkok Educational Service Area Office 2

Year (A.D.)

2010

Document Type

Thesis

First Advisor

เสริชย์ โชติพานิช

Faculty/College

Faculty of Architecture (คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์)

Degree Name

สถาปัตยกรรมศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

สถาปัตยกรรม

DOI

10.58837/CHULA.THE.2010.2009

Abstract

โรงเรียนรัฐบาลขนาดใหญ่พิเศษ เป็นสถานที่ประกอบไปด้วยทรัพยากรกายภาพ และผู้ใช้งานจำนวนมาก มีอาคาร และสิ่งประกอบในพืน้ ที่ ที่หลากหลาย การบริหารจัดการด้านอาคารสถานที่จึงเป็นงานสำคัญเพราะเกี่ยวพันกับประสิทธิภาพอาคาร และความปลอดภัย ที่ผ่านมาเรื่องนียั้งขาดการศึกษาในรายละเอียดการศึกษาครั้งนีจึ้งมีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษาลักษณะโครงสร้างองค์กรของหน่วยงานด้านอาคารสถานที่ และผู้รับผิดชอบการดำเนินงานด้านอาคารสถานที่ ศึกษาถึงลักษณะการบริหาร การจัดการ การวางแผน และวิธีดำเนินงานด้านอาคารสถานที่ของโรงเรียน รัฐบาลขนาดใหญ่พิเศษที่เป็นกรณีศึกษา ได้แก่ โรงเรียนนวมินทราชินูทิศ บดินทรเดชา, โรงเรียนเตรียมอุดมศึกษาน้อมเกล้า, โรงเรียน หอวัง,โรงเรียน สารวิทยา, โรงเรียนบดินทรเดชา(สิงห์ สิงหเสนี) และโรงเรียน สตรีวิทยา 2 การศึกษาในเรื่องนี้เป็นการศึกษาเชิงประจักษ์ ใช้วิธีการสำรวจ สังเกต บันทึก ถ่ายภาพเพื่อแสดงหลักฐาน และการสัมภาษณ์ บุคคลกรของโรงเรียน รัฐบาลขนาดใหญ่พิเศษที่เป็ นกรณีศึกษาทัง้ ในระดับบริหาร ระดับจัดการ และระดับปฏิบัติการ ด้วยการสัมภาษณ์แบบกึ่งเป็นทางการ จากการศึกษาพบว่าทุกโรงเรียนมีหน่วยงานที่รับผิดชอบงานด้านอาคารสถานที่ แต่ยังขาดผู้รับผิดชอบงานด้านนี้โดยตรง โดยที่ทุกโรงเรียนรัฐบาลที่เป็นกรณีศึกษามอบหมายงานด้านอาคารสถานที่ให้บุคลากรในสายงานผู้สอน ไม่ใช่ผู้มีความรู้รับผิดชอบกำกับดูแลเป็นหน้าที่เสริม และไม่มีนโยบายเฉพาะสำหรับงานด้านอาคารสถานที่เป็นลายลักษณ์อักษร จากการศึกษายังพบอีกว่าขอบเขตงานที่เป็นความรับผิดชอบของหน่วยงานด้านอาคารสถานที่สำหรับโรงเรียนรัฐบาลขนาดใหญ่พิเศษที่เป็นกรณีศึกษามี 5 งานหลักได้แก่ งานซ่อมบำรุง, งานรักษาความสะอาด, งานสวน และภูมิทัศน์, งานจัดเตรียมสถานที่ และอุปกรณ์ และงานตกแต่งสถานที่ตามโอกาส และวันสำคัญ ขอบเขตงานที่พบในทุกกรณีศึกษาได้แก่ งานซ่อมบำรุง ในส่วนขอบเขตงานรักษาความสะอาด, งานสวน และภูมิทัศน์, งานจัดเตรียมสถานที่ และอุปกรณ์, งานตกแต่งสถานที่ ถูกพบว่าเป็น บางกรณีศึกษา และยังพบอีกว่าขอบเขตงานรักษาความปลอดภัยไม่ได้เป็นขอบเขตงานที่หน่วยงานด้านอาคารสถานที่รับผิดชอบดูแลเนื่องจาก ขอบเขตงานรักษาความปลอดภัยสำหรับโรงเรียนรัฐบาลที่เป็นกรณีศึกษามีแนวโน้มที่จะมุ่งเน้นการรักษาความปลอดภัยสำหรับบุคคล ในส่วนอาคารสถานที่ และทรัพย์สินเป็นเพียงภาระงานฝากในเวลาที่ไม่มีผู้ใช้งาน สำหรับแผนการดำเนินงานด้านอาคารส่วนใหญ่เป็ นแผนปฏิบัติการประจำวันคลอบคลุมระยะเวลาเพียง 1 ปีบุคคลากรในระดับปฏิบัติการงานด้านอาคารสถานที่ในทุกกรณีศึกษาปฏิบัติงานแบบหนึ่งคนรับผิดชอบงานในหลายหน้าที่การศึกษานีมี้ข้อสรุปว่า โรงเรียน รัฐบาลส่วนใหญ่ยังขาดผู้รับผิดชอบงานด้านอาคารสถานที่ ที่มีความรู้โดยตรง และขาดนโยบายในการดำเนินงานด้านอาคารสถานที่ ที่ชัดเจน เน้นการปฏิบัติงานในเชิงตอบสนองมากกว่าการปฏิบัติงานในเชิงป้องกัน ข้อเสนอแนะสำหรับการศึกษาในครั้งนี้ คือ โรงเรียน รัฐบาลควรมีการกำหนดนโยบายในการดำเนินงานด้านอาคารสถานที่อย่างชัดเจน และจัดให้มีผู้มีความรู้รับผิดชอบงานด้านนีโ้ ดยตรง เพื่อให้การดำเนินงานด้านอาคารสถานที่เป็นไปอย่างมีประสิทธิภาพ ส่งผลถึงเรื่องต้นทุน และค่าใช้จ่ายในการดำเนินงานด้านอาคาร

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

Since large public schools consist of facilities with numerous assets, propermanagement of these facilities is an essential task, especially as it relates to the issues ofefficiency and safety. So far, comprehensive studies in the area of facility management are stilllacking. This study, therefore, aimed to examine the characteristics and structure of the facilitymanagement departments, as well as their associated personnel, within large public schools.This study also aimed to examine the planning, administration, management and implementationof school facilities in six large public schools which were chosen as case studies, namelyNawaminthrachinuthit Bodindecha School, Triamudomsuksa Nomklao School, Horwang School,Sarawittaya School, Bodindecha (Sing Singhaseni) School, and Satriwittaya 2 School. Thepresent study was an empirical research which employed the methods of survey, observation,note taking and photographic records. In addition, semi-structured interviews were alsoconducted with the administrative and operational personnel of the six schools.From the study, it was found that all of the six schools had designated a department tobe in charge of facility management. However, no personnel were hired directly for this area ofwork. Some of the teaching staff was assigned to be responsible for facility management in eachof these six schools. Furthermore, there was no written policy in terms of facility management. Itwas also found that there were five main areas which fell under the responsibility of facilitymanagement departments. These were maintenance, housekeeping, landscape and gardening,venue and equipment preparation, and decoration. Maintenance was the main responsibilityfound in all case studies although various other areas were also found. Additionally, it was foundthat security was not considered a responsibility of the facility management departments. Thiswas because these schools tended to place an emphasis on personal security. Facilities andassets were only looked after when they were not being used. The majority of the implementationplans for facility management were daily operational plans which covered a period of one year.Operational personnel in the area of facility management in all case studies had more than oneresponsibility to fulfill.It can be concluded from this study that most public schools still lacked knowledgeablepersonnel that can be placed in charge of facility management as well as a specific policy for it.They also focused on responsive measures rather than a preventive approach.The recommendation of the present study is that public schools should issue specificpolicies for facility management and assign knowledgeable personnel to be in charge so that themanagement of school facilities and assets will be more efficient, resulting in reducedexpenditures.

Share

COinS