Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
แบบจำลองรายได้ของสถานีรถโดยสารในประเทศไทย
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
REVENUE MODEL OF BUS TERMINALS IN THAILAND
Year (A.D.)
2014
Document Type
Thesis
First Advisor
ศักดิ์สิทธิ์ เฉลิมพงศ์
Faculty/College
Faculty of Engineering (คณะวิศวกรรมศาสตร์)
Degree Name
วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
วิศวกรรมโยธา
DOI
10.58837/CHULA.THE.2014.1226
Abstract
งานวิจัยนี้นำเสนอผลการศึกษาวิเคราะห์รายได้จากการดำเนินการของสถานีขนส่งผู้โดยสารโดยมีวัตถุประสงค์เพื่อใช้คาดการณ์แนวโน้มของรายรับของสถานีขนส่งผู้โดยสารระหว่างเมืองในประเทศไทยจากอดีตที่อาจจะมีผลต่อในอนาคตได้โดยควบคุมปัจจัยต่างๆ ที่ส่งผลต่อรายได้ของสถานี ปัจจัยเหล่านี้สามารถแบ่งได้เป็น 5 กลุ่มได้แก่ 1. จำนวนเที่ยวรถโดยสารประจำทางที่เข้าใช้สถานี 2. ลักษณะทางกายภาพของสถานี 3. จำนวนประชากรในบริเวณที่ตั้งของสถานี 4. ลักษณะของที่ตั้งสถานีบนโครงข่ายเส้นทางรถโดยสาร และ 5. ลักษณะการใช้ที่ดินรอบสถานี โดยผู้วิจัยได้รวบรวมข้อมูลในการสร้างแบบจำลองจากฐานข้อมูลของกรมการขนส่งทางบก, สำนักงานสถิติแห่งชาติ, การสัมภาษณ์เจ้าหน้าที่ประจำสถานี และ แบบสอบถามข้อมูลพื้นฐานของสถานี โดยมีข้อมูลจากสถานีขนส่งทั้งสิ้น 76 สถานีระหว่างปี พ.ศ. 2551 ถึง พ.ศ. 2555 ในการวิเคราะห์ความถดถอย ผู้วิจัยได้ตรวจสอบพบว่ามีการละเมิดข้อสมมติความแปรปรวนคงที่ (Homoscedasticity) ผู้วิจัยจึงใช้ Robust Standard Error สำหรับทดสอบสมมติฐานทางสถิติของสัมประสิทธิ์ในสมการถดถอย ผลการวิเคราะห์แบบจำลองพบว่ามีความสอดคล้องกับข้อมูลเป็นที่น่าพอใจ โดยปัจจัยที่มีผลต่อรายได้ของสถานีขนส่งผู้โดยสารอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ นอกจากจะเป็นจำนวนเที่ยวรถโดยสารที่เข้าใช้สถานีแล้ว ยังรวมถึงจำนวนประชากรในอำเภอที่เป็นที่ตั้งของสถานี, ลักษณะทางกายภาย | ลักษณะการใช้พื้นที่ที่ดินรอบสถานีบางตัวแปร และตำแหน่งของสถานี โดยผลลัพธ์ที่ได้จากแบบจำลองนี้จะเป็นประโยชน์ในการประเมินรายได้ของสถานีและการกำหนดอัตราค่าใช้บริการสถานีที่เหมาะสมในอนาคต
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
This paper presents the results from the analysis of operating revenues of bus terminals, with the objective of constructing the model to predict the revenue of inter-city bus terminal from the past to the future. The model controls for four groups of factors affecting the revenue, namely: 1. number of bus trips using terminal, 2. physical characteristics of terminal, 3. number of population in the district where the terminal is located, 4. location of terminal relative to bus route network, and 5. Land use. The authors compiled data from Department of Land Transportâs database, National Statistical Office, and interview survey of passenger terminalâs officials. These data are available from 76 bus terminals between 2008 and 2012. We conducted regression analysis of bus terminal revenues and found that the homoscedastic errors assumption is violated. Therefore, we used Robust Standard Error for statistical inferences about regression coefficients. The results of the estimated model show satisfactory level of goodness of fit. The factors affecting bus terminalâs revenue that are statically significant include not only the number of bus trips using terminal, but also population in the district where terminal is located as well as physical, some variable of land use and geographical characteristics of terminal. The findings from this study will be useful in estimating revenues of bus terminals and for determining appropriate fees for use of terminals in the future.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
เย็นใจ, ศิริพงษ์, "แบบจำลองรายได้ของสถานีรถโดยสารในประเทศไทย" (2014). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 69896.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/69896