Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

ระบบควบคุมเวกเตอร์แบบไร้เซนเซอร์วัดตำแหน่งสำหรับเครื่องจักรกลไฟฟ้าเหนี่ยวนำชนิดป้อนสองทางที่ใช้ค่าความคลาดเคลื่อนของแบบจำลองโรเตอร์บนแกนอ้างอิงโฮโลโนมิก

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

A POSITION-SENSORLESS VECTOR-CONTROL SYSTEM FOR DOUBLY-FED INDUCTION MACHINES USING ERROR ROTOR MODEL ON HOLONOMIC REFERENCE FRAME

Year (A.D.)

2013

Document Type

Thesis

First Advisor

สุรพงศ์ สุวรรณกวิน

Faculty/College

Faculty of Engineering (คณะวิศวกรรมศาสตร์)

Degree Name

วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

วิศวกรรมไฟฟ้า

DOI

10.58837/CHULA.THE.2013.1202

Abstract

วิทยานิพนธ์นี้นำเสนอระบบขับเคลื่อนสำหรับเครื่องจักรกลไฟฟ้าเหนี่ยวนำชนิดป้อนสองทางแบบไร้เซนเซอร์วัดตำแหน่งที่ใช้วิธีค่าผิดพลาดของแบบจำลองโรเตอร์บนแกนอ้างอิงโฮโลโนมิก แนวคิดที่นำเสนอในงานวิจัยปราศจากผลกระทบจากการเลื่อนของสัญญาดีซีออฟเซต อีกทั้งสามารถทำงานได้ในสภาวะที่กระแสโรเตอร์มีขนาดน้อยๆและสภาวะเชื่อมต่อกับกริด โดยวิธีประมาณตำแหน่งและความเร็วโรเตอร์ มีโครงสร้างการคำนวณที่ง่ายและไม่ซับซ้อน งานวิจัยนี้ยังได้วิเคราะห์เสถียรภาพของระบบประมาณค่าตำแหน่งด้วยวิธีการทำให้เป็นเชิงเส้นและสามารถแสดงเงื่อนไขเพียงพอสำหรับการยืนยันความมีเสถียรภาพรอบๆค่าประมาณหนึ่ง นอกจากนี้ยังนำเสนอการออกแบบค่าอัตราขยายการปรับตัวสำหรับระบบประมาณตำแหน่งที่มีลักษณะการควบคุมแบบวงรอบเปิด โดยพิจารณาผลตอบสนองอันดับหนึ่งแบบหน่วงเกินในการออกแบบ ความถูกต้องทางทฤษฎีที่นำเสนอสามารถยืนยันได้ด้วยผลการจำลองการทำงานและผลการทดลองกับระบบจริง

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

A position-sensorless drive for doubly-fed induction machines based on the method of error rotor model on holonomic reference frame is proposed in this thesis. The proposed estimation scheme does not suffer from the DC offset drift problem and this system has the capability to operate at zero rotor current, e.g. at no-load condition with reactive current drawn from grid. The rotor position estimation is also simple for implementation. The stability of the position-sensorless is validated by the linearization method and the sufficient conditions are given. In addition, the design guidelines for adaptive gains are introduced to obtain the over-damped first-order response. The simulation and experiment confirmed the validation of theoretical results.

Share

COinS