Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การออกแบบระบบสนับสนุนการตัดสินใจการจัดเส้นทางเดินรถแบบต่อเนื่องที่มีการเปลี่ยนถ่ายและพักสินค้า
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Design of decision support system for continuous move routing with transshipments and stopovers
Year (A.D.)
2012
Document Type
Thesis
First Advisor
นระเกณฑ์ พุ่มชูศรี
Faculty/College
Faculty of Engineering (คณะวิศวกรรมศาสตร์)
Degree Name
วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
วิศวกรรมอุตสาหการ
DOI
10.58837/CHULA.THE.2012.1129
Abstract
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อออกแบบระบบสนับสนุนการตัดสินใจจัดเส้นทางการเดินรถแบบต่อเนื่องสำหรับการขนส่งแบบต่อเนื่องที่มีสถานที่สำหรับการเปลี่ยนถ่ายสินค้าและสามารถพักสินค้าโดยใช้หลักการฮิวริสติก (Heuristic) ที่พัฒนาขึ้นมาประยุกต์ในการสร้างตรรกะของ การจัดเส้นทางเพื่อให้เกิดค่าใช้จ่ายที่ต่ำ ลักษณะการขนส่งของระบบที่ออกแบบนั้น เป็นการเดินรถได้อย่างต่อเนื่องโดยไม่ต้องการกลับมาที่สถานที่เริ่มต้นเมื่อครบรอบเวลา ตลอดเส้นทางมี การรับ-ส่งสินค้า และมีความสามารถในการเปลี่ยนถ่ายสินค้าจากยานพาหนะหนึ่งไปสู่ยานพาหนะหนึ่งได้ตามสถานที่ที่อนุญาตให้มีการพักสินค้า ซึ่งประโยชน์ของการนำสินค้าจากหลายแหล่งมาพัก ณ สถานที่พักสินค้า เป็นการเปิดโอกาสให้สามารถรวบรวมสินค้าที่มี ความต้องการการขนส่งไปยังบริเวณและช่วงเวลาที่ใกล้เคียงกันเข้าด้วยกัน ช่วยเพิ่มความสามารถในการจัดเส้นทางให้มีประสิทธิภาพมากยิ่งขึ้น จากการลดระยะทางรวมของยานพาหนะในระบบลง นอกจากนี้ยังออกแบบฐานข้อมูลของระบบและหน้าจอการทำงานสำหรับผู้ใช้ (User Interface) เพื่อช่วยในการทำงานสำหรับระบบที่พัฒนาขึ้น ฮิวริสติกที่พัฒนาขึ้นนี้ เป็นการนำเส้นทางที่มีการเดินรถอย่างต่อเนื่องมาเป็นเส้นทางเริ่มต้นแล้วหาวิธีการปรับปรุงเส้นทางจากเส้นทางเดิม โดยการเปลี่ยนถ่ายสินค้า แบบพักสินค้าได้ กระบวนการตัดสินใจประกอบด้วย 4 ขั้นตอนหลัก ได้แก่ (1) กระบวนการพิจารณารหัสการขนส่งที่มีโอกาสในการปรับปรุงเส้นทางการขนส่ง (2) กระบวนการพิจารณาหาเส้นทางในการถ่ายโอน รหัสการขนส่ง (3) กระบวนการจับคู่เส้นทางในการถ่ายโอนรหัสการขนส่ง และขั้นตอนสุดท้าย คือ (4) กระบวนการเลือกรหัสการขนส่งที่ทำการถ่ายโอน เพื่อช่วยในการหาเส้นทางใหม่ ผลลัพธ์ของกระบวนการ คือ เส้นทางใหม่ที่มีการถ่ายโอนและพักสินค้าที่มีค่าใช้จ่ายในการเดินทางต่ำ จาก การทดสอบฮิวริสติกนี้ด้วยตัวอย่างที่กำหนดพบว่าสามารถช่วยลดระยะทางจากการจัดเส้นทางปกติที่ไม่มีการถ่ายโอนได้เฉลี่ย 12.36%
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The goal of this research is to design a decision support system for continuous move routing with transshipments and stopovers. The heuristic developed in this research proposes a searching method to reduce transportation cost. This continuous-move system allows waiting of vehicles without having to return back to their home bases at the end of the cycle time. It allows transshipments and stopovers at the allowable nodes. Having transshipments and stopovers ability, which consolidates products in the same time periods to nearby areas, can increase efficiency of routing by reducing the total travelling distance in the system. In addition, this research proposes designs of the system database and user interfaces for effective application of this developed vehicle routing system. The developed heuristic proposes searching methods to improve the initial routing by identifying transshipments and stopovers opportunity. Decision methods consist of four main processes: (1) searching jobs that allow transshipment opportunity, (2) searching paths that allow transshipment opportunity, (3) matching paths, and (4) selecting jobs to create new paths with transshipments. The output of this decision is an improved continuous routing that allows transshipments and stopovers with lower transportation cost. From computational experiments, the proposed method can decrease the system’s total distance up to 12.36 percent as compared to the original routing without transshipments and stopovers.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ชินสุวรรณ, ญาณิภา, "การออกแบบระบบสนับสนุนการตัดสินใจการจัดเส้นทางเดินรถแบบต่อเนื่องที่มีการเปลี่ยนถ่ายและพักสินค้า" (2012). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 69168.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/69168