Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
แบบจำลองสถานการณ์ในการดำเนินการขนส่งสินค้าแบบเต็มคัน
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Simulation program for full truckload operation
Year (A.D.)
2010
Document Type
Thesis
First Advisor
สมพงษ์ ศิริโสภณศิลป์
Faculty/College
Faculty of Engineering (คณะวิศวกรรมศาสตร์)
Degree Name
วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
วิศวกรรมโยธา
DOI
10.58837/CHULA.THE.2010.1492
Abstract
ศึกษาและจำลองสถานการณ์การดำเนินการขนส่งสินค้าแบบเต็มคันของผู้ประกอบการขนส่ง ภายใต้สภาวะความไม่แน่นอนในการขนส่งสินค้า ได้แก่ ความไม่แน่นอนด้านปริมาณความต้องการขนส่งสินค้า และความไม่แน่นอนด้านเวลาในการขนส่งสินค้า เพื่อประมาณการต้นทุนและประสิทธิภาพในการดำเนินการขนส่งสินค้า โดยใช้โปรแกรม ExtendSim 8 ในการจำลองสถานการณ์ขนส่งสินค้าแบบเต็มคัน จากจุดพักรถของผู้ประกอบการไปยังต้นทาง เพื่อรับสินค้าและนำสินค้าไปส่งยังปลายทางที่ลูกค้ากำหนด ซึ่งสามารถแบ่งโครงสร้างของแบบจำลองสถานการณ์ได้เป็น 6 แบบจำลองย่อย ได้แก่ (1) แบบจำลองการเข้ามาของความต้องการขนส่งสินค้า (2) แบบจำลองการดำเนินการรถบรรทุก (3) แบบจำลองการดำเนินการ ณ ต้นทาง (4) แบบจำลองการดำเนินการ ณ ปลายทาง (5) แบบจำลองการจัดสรรรถบรรทุกกลับจุดพักรถ และ (6) แบบจำลองการจ้างรถบรรทุกจากภายนอก ทั้งนี้ แบบจำลองสถานการณ์จะช่วยให้ ผู้ประกอบการขนส่งสามารถคาดการณ์ต้นทุนและประสิทธิภาพการดำเนินการที่เกิดขึ้นได้ ทั้งในปัจจุบันและอนาคต ภายใต้สภาวะความไม่แน่นอนในการขนส่งสินค้า
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
To develop a simulation program for analyzing full truckload operation under uncertain demand and loading/unloading times. Given a dataset provided by a truckload carrier in Thailand, the study employs the commercial package named “ExtendSim8" to simulate the operation of the case company that serves its customers from two terminals. The complete simulation model consists of 6 sub-models: (1) Demand Arrival model (2) Line-haul Operation model (3) Loading Operation model (4) Unloading Operation model (5) Truck assignment model and (6) Truck Subcontracting model. The developed simulation model can be used to assess the trucking cost under alternative truck assignment strategies while considering the implications of randomness in customer demands and loading/unloading times.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ผลสุข, ฐิตินันท์, "แบบจำลองสถานการณ์ในการดำเนินการขนส่งสินค้าแบบเต็มคัน" (2010). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 68085.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/68085