Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Desulfurization of pyrolysis oil from waste tires via photocatalytic oxidation using titanium dioxide
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
การขจัดกำมะถันในน้ำมันไพโรไลซิสจากยางรถยนต์ใช้แล้วด้วยออกซิเดชันเร่งปฏิกิริยาเชิงแสงโดยใช้ไทเทเนียมไดออกไซด์
Year (A.D.)
2010
Document Type
Thesis
First Advisor
Napida Hinchiranan
Second Advisor
Thanes Utistham
Faculty/College
Faculty of Science (คณะวิทยาศาสตร์)
Degree Name
Master of Science
Degree Level
Master's Degree
Degree Discipline
Petrochemistry and Polymer Science
DOI
10.58837/CHULA.THE.2010.1264
Abstract
The aim of this research was to study the desulfurization of waste tire pyrolysis oil via photo-oxidation catalyzed by titanium dioxide (TiO₂ or Degussa P-25) at mild reaction condition. The starting waste tire pyrolysis oil contained 0.84 wt% of sulfur content. The photo-oxidation of the pyrolysis oil was carried out by using a 400 W of high-pressure mercury lamp for 1-7 h. The oxidized sulfur compounds were then removed into the extracting phase. The effects of TiO₂ content (1-7 g/L), TiO₂-calcination temperature (400-800℃), reaction temperature (30-70℃), pyrolysis oil/extracting solvent (1/1-1/5 (v/v)), type of extracting solvent (distilled water, methanol and acetonitrile), air flow rate (0-150 mL/min) hydrogen peroxide concentration (0-30 wt%) and stages of the reaction (1-3 stages) on the %sulfur removal were also investigated. The maximum %sulfur removal at 47.5% was achieved when 7 g/L of uncalcined TiO₂ was loaded into the system containing 1/4 (v/v) of pyrolysis oil/acetonitrile at 50℃ for 7 h after 3 stages of reaction. The oxidation of sulfurous compounds in the pyrolysis oil before and after photocatalytic desulfurization was detected by using gas chromatography equipped with a flame photometric detector (FPD) and high performance liquid chromatography (HPLC). The results indicated that the photocatalytic desulfurization using TiO₂ was effective to reduce the sulfurous compounds in the pyrolysis oil; especially, benzothiophenes by converting to sulfones or sulfoxides with higher polarity which was easier to be dissolved into the extracting phase.
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
จุดประสงค์ของงานวิจัยนี้ คือ ศึกษาการขจัดกำมะถันในน้ำมันไพโรไลซิสจากยางรถยนต์ใช้แล้วด้วยโฟโตออกซิเดชันเร่งปฏิกิริยาเชิงแสงโดยใช้ไทเทเนียมไดออกไซด์ (TiO2 หรือ Degussa-P25) ด้วยภาวะที่ไม่รุนแรง น้ำมันไพโรไลซิสจากยางรถยนต์ใช้แล้วมีปริมาณกำมะถัน 0.84% โดยน้ำหนัก กระบวนการโฟโตออกซิเดชันเกิดขึ้นภายใต้การใช้หลอดรังสีอัลตราไวโอเล็ตแบบปรอทความดันสูงขนาด 400 วัตต์ และใช้เวลาในการฉายแสง 1-7 ชั่วโมง กำมะถันที่ถูกออกซิไดซ์ถูกขจัดลงมาในวัฏภาคที่ใช้ในการสกัด ผลของปริมาณไทเทเนียมไดออกไซด์ (1-7 กรัม /ลิตร) อุณหภูมิในการเผาไทเทเนียมไดออกไซด์ (400-800oซ) อุณหภูมิที่ใช้ในการทำปฏิกิริยา (30-70oซ) อัตราส่วนน้ำมันต่อตัวทำละลายที่ใช้ในการสกัด (1/1-1/5 โดยปริมาตร) ชนิดของ ตัวทำละลายที่ใช้ในการสกัด (น้ำกลั่น เมทานอล และ อะซีโตไนไทรล์) อัตราการไหลของอากาศ (0-150 มิลลิลิตร/นาที) ความเข้มข้นของไฮโดรเจนเปอร์ออกไซด์ (0-30 โดยน้ำหนัก) และจำนวนรอบในการขจัดกำมะถัน (1-3 รอบ) พบว่าประสิทธิภาพในการขจัดกำมะถันสูงสุดที่ 47.5% เมื่อใช้ไทเทเนียมไดออกไซด์ 7 กรัม/ลิตรที่ไม่ผ่านการเผา ในระบบที่มีน้ำมันไพโรไลซิส/อะซีโตไนไทรล์ 1/4 โดยปริมาตร ที่อุณหภูมิ 50oซ ภายในเวลา 7 ชั่วโมง การออกซิเดชันของสารประกอบ กำมะถันในน้ำมันไพโรไลซิสหลังการดีซัลเฟอไรเซชันเร่งปฏิกิริยาเชิงแสงถูกตรวจสอบด้วยแก๊สโครมาโทกราฟีชนิดเฟรมโฟโตเมตริกดีเทคเตอร์ (Gas Chromatography/Flame photometric detector, GC-FPD) และโครมาโทกราฟีของเหลวสมรรถนะสูง (High performance liquid chromatography, HPLC) ผลการทดลองแสดงให้เห็นว่ากระบวนการออกซิเดชันเร่งปฏิกิริยา เชิงแสงโดยใช้ไทเทเนียมไดออกไซด์มีประสิทธิภาพในการลดสารประกอบกำมะถันในน้ำมันไพโรไลซิสโดยเฉพาะกลุ่มเบนโซไทโอฟีนโดยเปลี่ยนให้เป็นซัลโฟนหรือซัลฟอกไซด์ที่มีความเป็นขั้วเพิ่มขึ้นซึ่งง่ายต่อการละลายในวัฏภาคของชั้นสกัด
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
Trongkaew, Phakakrong, "Desulfurization of pyrolysis oil from waste tires via photocatalytic oxidation using titanium dioxide" (2010). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 60292.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/60292