Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

ปัญหาการเรียนการสอนวิชาเอกวิทยาศาสตร์ระดับปริญญาตรีในวิทยาลัยครู

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Problems of learning and teaching science as a major field of study at the undergraduate level in teachers colleges

Year (A.D.)

1979

Document Type

Thesis

First Advisor

จันทร์เพ็ญ เชื้อพานิช

Faculty/College

Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)

Degree Name

ครุศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

มัธยมศึกษา

DOI

10.58837/CHULA.THE.1979.102

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มุ่งศึกษาในกรณีต่างๆดังต่อไปนี้ ประการที่หนึ่งเพื่อศึกษาปัญหาการเรียนการสอนวิชาเอกวิทยาศาสตร์ระดับปริญญาตรีในวิทยาลัยครู ด้านหลักสูตร เนื้อหาวิชาและตำราเรียน การเรียนการสอน สื่อการสอนและห้องปฏิบัติการ การวัดผล ปัญหาเกี่ยวกับอาจารย์ผู้สอน และปัญหาเกี่ยวกับผู้เรียน ประการที่สอง เพื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นของนักศึกษาและอาจารย์วิทยาศาสตร์เกี่ยวกับปัญหาการเรียนการสอนวิชาเอกวิทยาศาสตร์ ผู้วิจัยได้สร้างแบบสอบถามเกี่ยวกับปัญหาการเรียนการสอนวิชาเอกวิทยาศาสตร์เป็นแบบมาตราส่วนประเมินค่า ใช้กับตัวอย่างประชากรซึ่งเป็นอาจารย์สอนวิชาเอกวิทยาศาสตร์ระดับปริญญาตรี จำนวน 57 คน และตัวอย่างประชากรซึ่งเป็นนักศึกษาเรียนวิชาเอกวิทยาศาสตร์ระดับปริญญาตรี จำนวน 147 คน จากวิทยาลัยครู 18 แห่ง ผลการวิเคราะห์ข้อมูล พบว่า การเรียนการสอนวิชาเอกวิทยาศาสตร์ระดับปริญญาตรีในวิทยาลัยครู เกี่ยวกับปัญหาด้านต่าง ๆ นั้นอยู่ในระดับเป็นปัญหาน้อย ยกเว้น “หนังสือและตำราสำหรับการค้นคว้าเพิ่มเติมวิชาเอกวิทยาศาสตร์" “อัตราส่วนระหว่างเนื้อหาวิทยาศาสตร์และเวลาที่กำหนดให้" “การจัดงบประมาณสำหรับสื่อการสอนและอุปกรณ์วิทยาศาสตร์" และ “ข้อสอบมาตรฐานในการวัดผลวิชาเอกวิทยาศาสตร์" อยู่ในระดับที่เป็นปัญหามาก จาการนำความคิดเห็นของตัวอย่างประชากรประเภทอาจารย์และตัวอย่างประชากรประเภทนักศึกษาเกี่ยวกับปัญหาต่าง ๆ มาเปรียบเทียบกัน พบว่า ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 ยกเว้น ปัญหาเกี่ยวกับอาจารย์ผู้สอน ซึ่งตัวอย่างประชากรประเภทนักศึกษามีความคิดเห็นเป็นปัญหามากกว่าความคิดเห็นของตัวอย่างประชากรประเภทอาจารย์ที่มีต่อตัวอาจารย์เอง

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

The first objective of this research was to study the problems of learning and teaching science as a major field of study at the undergraduate level in Teachers Colleges. Such problems were curriculum, content, texts, instructors and students. The second objective of the study was to compare the ideas of the instructors and the students about the problems of learning and teaching. A total of fifty-seven instructors teaching undergraduate courses in science and one hundred and furty-seven undergraduate science-major students from eighteen teachers colleges served as subjects for the study. The rating-scale inventory [questionnaire] which developed by the investigator were administered to all subjects. The questionnaire was to identify the problems concerning learning and teaching science as a major field. The results from the study revealed that there were problems concerning learning and teaching science as a major field of study at the undergraduate level in Teachers Colleges. The degree of the problems in every aspect were not high except the problems concerning “insufficience in textbook", improper ratio between time and science contents", “less appropriation for instructional media" and “non standardize test used". The finding of the analysis of the data also found that there were insignificant differences between the opinions of the instructors and the students concerning learning and teaching science as a major field at the .05 level, except the problem concerning the instructors themselves.

Share

COinS