Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การรับรู้ การแปลความหมาย การจดจำ และอารมณ์จากการเปิดรับสื่อโทรทัศน์ของคนหูหนวก
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Perception, interpretation, retention and emotion of deafs' television exposure
Year (A.D.)
1999
Document Type
Thesis
First Advisor
กิตติ กันภัย
Faculty/College
Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)
Degree Name
นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
การสื่อสารมวลชน
DOI
10.58837/CHULA.THE.1999.281
Abstract
การวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมาย เพื่อศึกษาพฤติกรรมการเปิดรับสื่อโทรทัศน์ของคนหูหนวกในด้าน การรับรู้ การแปลความหมาย การจดจำ และอารมณ์ และชี้ให้เห็นถึงความแตกต่างของพฤติกรรมการเปิดรับสื่อโทรทัศน์ ในด้านการรับรู้ การแปลความหมาย การจดดจำ และอารมณ์ระหว่างคนหูหนวกกับคนหูปกติ รวมทั้งศึกษาถึงลักษณะเฉพาะของคนหูหนวกที่มีผลต่อพฤติกรรมจากการเปิดรับสื่อโทรทัศน์ โดยศึกษาจากกลุ่มตัวอย่างคนหูหนวกและคนหูปกติที่กำลังศึกษาอยู่ในระดับมัธยมศึกษาตอนต้น มัธยมศึกษาตอนปลาย และอุดมศึกษา จำนวนกลุ่มละ 60 คน ในรูปแบบการวิจัยเชิงปริมาณ ด้วยวิธีการทดลองและการสังเกตแบบไม่มีส่วนร่วม ทำการประมวลผลโดยโปรแกรม SPSS Window และทำการวิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ย ร้อยละ การทดสอบความแตกต่างด้วย t-test และการวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว ผลการวิจัยพบว่า 1. คนหูหนวกมีความสามารถในการรับรู้ การแปลความหมายและการจดจำสารจากสื่อโทรทัศน์ได้ รวมทั้งมีการแสดงออกทางอารมณ์ที่สังเกตได้จากพฤติกรรมที่แสดงออก แต่ไม่ชัดเจนนัก โดยจะแสดงออกตามความเข้าใจเท่านั้น 2. เมื่อเปรียบเทียบกับคนหูปกติทั้งในระดับมัธยมศึกษาตอนต้น มัธยมศึกษาตอนปลาย และอุดมศึกษา พบว่า คนหูปกติมีความสามารถในการรับรู้ การแปลความหมาย และการจดจำดีกว่าคนหูปกติ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ยกเว้นในระดับอุดมศึกษา ที่ความสามารถด้านการจดจำของคนสองกลุ่ม ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ 3. ลักษณะเฉพาะของคนหูหนวก มีผลทำให้คนหูหนวกมีการรับรู้ การแปลความหมาย และการจดจำสารจากสื่อโทรทัศน์ด้อยกว่าคนหูปกติ ในขณะที่การแสดงออกทางอารมณ์มีความคล้ายคลึงกัน
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The objectives of the research were to study the deafs' television exposure in perception, interpretation, retention and emotion, to indicate the differences of perception, interpretation, retention and emotion from television exposure between the deaf and the normal, as well as to investigate the significance of the deaf that affects the television exposure behaviors. The study samples consisted of 60 deafs and 60 normal hearing-people, studying in lower secondary, upper secondary and teriary level. Employing quantitative research method, the data for the study were compiled through an experiment and non-participated observation. The mean, percentage, t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) statistics in SPSS Window were used in the data analyis. The research findings were as follow: 1. The deaf were able to perceive, interpret and retain messages from television. However, the emotion observed through the expression of overt behavior was not obviously found. 2. The comparing between the deaf and the normal in lower secondary, upper secondary and tertiary level showed that the normal was signficantly more capable of the perception, interpretation and retention from television exposure than the deaf. The exception in tertiary level was that the two groups were not significantly different in retention capability. 3. The significance of the deaf affected less capable of the perception, interpretation and retention from television exposure, comparing with the normal. However, the emotional expression of the two groups was similar
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
คงนิล, วลัยลักษณ์, "การรับรู้ การแปลความหมาย การจดจำ และอารมณ์จากการเปิดรับสื่อโทรทัศน์ของคนหูหนวก" (1999). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 54520.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/54520