Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

ผลของการเล่านิทานประกอบหุ่นมือเพื่อสอนเด็กวัยก่อนเข้าโรงเรียนให้ปฏิเสธการชักชวนของบุคคลแปลกหน้า

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

The effect of hand puppet story-telling in teaching preschool children to resist the lures of strangers

Year (A.D.)

2003

Document Type

Thesis

First Advisor

ประไพพรรณ ภูมิวุฒิสาร

Faculty/College

Faculty of Psychology (คณะจิตวิทยา)

Degree Name

ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

จิตวิทยาพัฒนาการ

DOI

10.58837/CHULA.THE.2003.226

Abstract

ศึกษาผลของการเล่านิทานประกอบหุ่นมือเพื่อสอนเด็กวัยก่อนเข้าโรงเรียนให้ปฏิเสธการชักชวนของคนแปลกหน้า กลุ่มตัวอย่างที่ศึกษาเป็นนักเรียนชั้นอนุบาลปีที่ 2 จำนวน 120 คน จากโรงเรียนในจังหวัดจันทบุรีจำนวน 3 โรงเรียน โดยแบ่งเป็นโรงเรียนละ 40 คน เครื่องมือที่ใช้ทดลองประกอบด้วยนิทานประกอบหุ่นมือจำนวน 10 เรื่อง ซึ่งแกนของเรื่องเน้นถึงพฤติกรรมการปฏิเสธและการตอบตกลงการชักชวนของคนแปลกหน้า และผลกรรมที่ได้รับจากพฤติกรรมที่แสดงออกของตัวแบบ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ไค-สแควร์ ผลการวิจัยพบว่า เด็กในกลุ่มทดลองที่ได้ดูตัวแบบในนิทานประกอบหุ่นมือมีพฤติกรรมตอบปฏิเสธการชักชวนของคนแปลกหน้าสูงกว่าเด็กในกลุ่มควบคุมที่ไม่ได้ดูตัวแบบในนิทานประกอบหุ่นมืออย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ.05

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

To study the effect of hand puppet story-telling in teaching preschool children to resist the lures of strangers. The subjects were one hundred and twenty preschool children, from three schools, in Chantaburi province. The research instrument consisted of 10 stories, with the main theme emphasized on refusing and accepting stranger persuasion and consequences of modelsʼ behaviours. The data were analyzed by Chi - square. The result shows that : Children in the experimental group who had listened to the stories by the hand puppet showed significantly higher refusal behavior to stranger persuasion than children in the control group (p < .05).

Share

COinS