Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

ความสามารถของเด็กวัยก่อนเข้าโรงเรียน ในการประเมินความแน่ใจในความถูกต้อง ของความรู้ที่ได้จากการรับรู้ด้วยการมองเห็น การอนุมานและการเดาของผู้อื่น

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Preschool children's ability to evaluate the certainty of knowledge through visual perception, inference, and guessing of others

Year (A.D.)

2001

Document Type

Thesis

First Advisor

เพ็ญพิไล ฤทธาคณานนท์

Faculty/College

Faculty of Psychology (คณะจิตวิทยา)

Degree Name

ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

จิตวิทยาพัฒนาการ

DOI

10.58837/CHULA.THE.2001.245

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสามารถในการประเมินความแน่ใจในความถูกต้องของความรู้ที่ได้จากการรับรู้ด้วยการมองเห็น การอนุมาน และการเดาของผู้อื่นในเด็กอายุ 4-6 ปี โดยกลุ่มตัวอย่างเป็นเด็กอนุบาล ที่มีอายุระหว่าง 3 ปี 7 เดือน - 6 ปี 6 เดือน จำนวน 120 คน ให้เด็ก ประเมินความถูกต้องของความรู้ที่ได้จากการมองเห็น การอนุมาน และการเดาของผู้อื่น แหล่งความรู้ละ 2 งาน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ครั้งนี้ดือ การวิเคราะห์ความแปรปรวนสองทาง (Two-way ANOVA) ผลการวิจัยพบว่า 1. เด็กวัยก่อนเข้าโรงเรียนมีความสามารถในการประเมินความแน่ใจในความถูกต้องของความรู้ของผู้อื่นที่ได้จากการเดาว่ามีความถูกต้องแน่นอนน้อยกว่าความรู้ที่ได้จากการมองเห็น และการอนุมาน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และความสามารถนี้มีแนวโน้มที่จะเพิ่มขึ้นตามระดับอายุที่เพิ่มขึ้น 2. เด็กวัยก่อนเข้าโรงเรียนมีความสามารถในการประเมินความแน่ใจในความถูกต้องของความรู้ของผู้อื่น ที่ได้จากการมองเห็นและการอนุมาน ไม่แตกต่างกัน

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

The purpose of this thesis was to study 4-6-year-old children’s ability to evaluate the certainty of knowledge through visual perception, inference, and guessing of others. The subjects consisted of 120 kindergarten children (age range = 3 years 7 months to 6 years 6 months). The children were asked to evaluate the certainty of knowledge by performing 2 tasks for each source of knowledge. The Two -way ANOVA was used for statistical analysis. The results are as follows: 1. Preschool children were able to evaluate knowledge gained by guessing as being less certain than knowledge gained by looking and inference at a significant level of .05 and this ability increased with age. 2. There was no significant difference in preschool children’s ability to evaluate the certainty of knowledge gained by looking and inference.

Share

COinS