Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนบุคคล ความเชื่อถือได้ของหัวหน้าหอผู้ป่วย การแลกเปลี่ยนระหว่างหัวหน้าหอผู้ป่วยและพยาบาลประจำการ กับความพึงพอใจในการสื่อสารของพยาบาลประจำการ โรงพยาบาลรัฐ กรุงเทพมหานคร
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Relationships between personal factors, head nurses' credibility, head nurse-staff nurse exchange and communication satisfaction of staff nurses, governmental hospitals, Bangkok Metropolis
Year (A.D.)
2003
Document Type
Thesis
First Advisor
ยุพิน อังสุโรจน์
Faculty/College
Faculty of Nursing (คณะพยาบาลศาสตร์)
Degree Name
พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
การบริหารการพยาบาล
DOI
10.58837/CHULA.THE.2003.470
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับของความพึงพอใจในการสื่อสาร ความเชื่อถือได้ของหัวหน้าหอผู้ป่วย และการแลกเปลี่ยนระหว่างหัวหน้าหอผู้ป่วยและพยาบาลประจำการ ของพยาบาลประจำการ โรงพยาบาลรัฐ กรุงเทพมหานคร และศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนบุคคล ความเชื่อถือได้ของหัวหน้า หอผู้ป่วย การแลกเปลี่ยนระหว่างหัวหน้าหอผู้ป่วยและพยาบาลประจำการ กับความพึงพอใจในการสื่อสาร ของพยาบาลประจำการ โรงพยาบาลรัฐ กรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่าง คือ พยาบาลประจำการที่ปฏิบัติงาน ในโรงพยาบาลรัฐ จำนวน 365 คน ได้จากการสุ่มกลุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แบบสอบถามปัจจัยส่วนบุคคล แบบสอบถามความเชื่อถือได้ของหัวหน้าหอผู้ป่วย แบบสอบถามการแลกเปลี่ยนระหว่างหัวหน้าหอผู้ป่วยและพยาบาลประจำการ และแบบสอบถามความพึงพอใจในการสื่อสาร ที่ได้รับการตรวจสอบความตรงตามเนื้อหา และวิเคราะห์ค่าความเที่ยงของแบบสอบถาม โดยหาค่าสัมประสิทธิ์แอลฟ่าของครอนบาคมีค่าเท่ากับ .97, .95 และ .97 ตามลำดับ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติแจกแจงความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สัมประสิทธิ์การจรณ์ และสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า 1. ความพึงพอใจในการสื่อสาร ความเชื่อถือได้ของหัวหน้าหอผู้ป่วย และการแลกเปลี่ยนระหว่างหัวหน้าหอผู้ป่วยและพยาบาลประจำการ ของพยาบาลประจำการ โรงพยาบาลรัฐ กรุงเทพมหานคร อยู่ในระดับสูง ([Mean] = 3.97, 3.76 และ 3.62 ตามลำดับ) 2. ปัจจัยส่วนบุคคล ด้านระดับการศึกษา มีความสัมพันธ์กับความพึงพอใจในการสื่อสารของพยาบาล ประจำการอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ส่วนอายุ และระยะเวลาที่ปฏิบัติงานไม่มีความสัมพันธ์กับ ความพึงพอใจในการสื่อสารของพยาบาลประจำการ 3. ความเชื่อถือได้ของหัวหน้าหอผู้ป่วย มีความสัมพันธ์ทางบวกระดับปานกลางกับความพึงพอใจในการสื่อสารของพยาบาลประจำการ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (r = .623) 4. การแลกเปลี่ยนระหว่างหัวหน้าหอผู้ป่วยและพยาบาลประจำการ มีความสัมพันธ์ทางบวกระดับสูงกับความพึงพอใจในการสื่อสารของพยาบาลประจำการ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (r = .712)
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purposes of this research were to study the level of communication satisfaction, head nurses' credibility, and head nurse-staff nurse exchange and to identify the relationships between personal factors, head nurses' credibility, and head nurse-staff nurse exchange and communication satisfaction of staff nurses, governmental hospitals, Bangkok Metropolis. The sample consisted of 365 staff nurses who were selected by multi-stage sampling technique. The research instruments were personal factors, head nurses' credibility, head nurse-staff nurse exchange, and communication satisfaction of staff nurses questionnaires. The content validity were established. The reliability by Cronbach's alpha coefficients were .97, .95, and .97, respectively. The data were analyzed by using frequency, percentage, mean, standard deviation and Pearsons product moment correlation. Research findings were as follows: 1. The mean score of communication satisfaction, head nurses' credibility, and head nurse-staff nurse exchange of staff nurses, governmental hospitals, Bangkok Metropolis were at the high level ([Mean] = 3.97, 3.76, and 3.62, respectively). 2. Personal factors in the aspect of education related to communication satisfaction at the level .05. Age and working duration did not relate to communication satisfaction of staff nurses. 3. Head nurses' credibility was positively and significantly related to communication satisfaction at the moderate level (r = .623, p < .05). 4. Head nurse-staff nurse exchange was positively and significantly related to communication satisfaction at the high level (r = .712, p < .05).
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
อุณหะนันทน์, นรพรรณ, "ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนบุคคล ความเชื่อถือได้ของหัวหน้าหอผู้ป่วย การแลกเปลี่ยนระหว่างหัวหน้าหอผู้ป่วยและพยาบาลประจำการ กับความพึงพอใจในการสื่อสารของพยาบาลประจำการ โรงพยาบาลรัฐ กรุงเทพมหานคร" (2003). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 46120.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/46120