Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Message design and perception in autism awareness campaign communication via see amazing in all children initiative
Year (A.D.)
2020
Document Type
Thesis
First Advisor
ฐิตินัน บุญภาพ คอมมอน
Faculty/College
Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)
Degree Name
นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
นิเทศศาสตร์
DOI
10.58837/CHULA.THE.2020.776
Abstract
การวิจัยในครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อ 1) วิเคราะห์เนื้อหาในสื่อของโครงการ See Amazing in All Children 2) วิเคราะห์การออกแบบสาร 3) ศึกษาการรับรู้สื่อของโครงการ และ 4) ศึกษาทัศนคติของผู้ชม การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพใช้การวิเคราะห์เนื้อหาและการสัมภาษณ์เชิงลึก ผู้ให้ข้อมูลหลักได้แก่ นักวิชาชีพและผู้ปกครองของบุคคลที่มีภาวะออทิซึม ผลการวิจัยพบว่า 1) เนื้อหาทั่วไปเกี่ยวกับบุคคลที่มีภาวะออทิซึม ได้แก่ ลักษณะพฤติกรรม ครอบครัว และการเตรียมความพร้อม 2) ความหลากหลายทางระบบประสาท และ 3) ความครอบคลุมทางสังคม ได้แก่ การสร้างพลังและการมีส่วนร่วมในสังคม 4) การวางโครงสร้างสารแบบอุปนัย นิรนัย และนิรนัยผสมอุปนัย 5) การลำดับสารแบบไปสู่จุดสูงสุด ย้อนจุดสูงสุด และแบบพีระมิด 6) จุดจูงใจด้วยรางวัล ด้วยแรงจูงใจ ทางอารมณ์ ได้แก่ อบอุ่น ตลกขบขัน สนุกสนาน กลัว และผสมผสาน 7) การวางกรอบทางบวกและการวางกรอบทางบวกและลบ ผลการสัมภาษณ์ 1) ผู้ให้ข้อมูลหลักสามารถรับรู้เนื้อหา การออกแบบ และยังกล่าวถึงการนำสื่อไปใช้ประโยชน์ 2) สามารถเข้าใจสื่อของโครงการ จดจำได้ รับรู้อารมณ์จากสื่อ และเห็นประโยชน์ของพฤติกรรม 3) พ่อแม่ผ่านกระบวนการในการยอมรับลูก 4) บุคคลในสังคมมีทั้งหลายกลุ่มที่ยังไม่เข้าใจ ให้การยอมรับ และมีทัศนคติทางลบ 5) รายงานว่าสื่อของโครงการมีส่วนช่วยในการเปลี่ยนแปลงทัศนคติ 6) กลยุทธ์การรณรงค์ด้วยการสร้างความตระหนักและการทำให้เป็นเรื่องปกติ
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The current research objectives were 1) to analyze the content of See Amazing in All Children initiative, 2) to study audiences’ perception, 3) to analyze message design, 4) to study audiences’ attitude. Qualitative methodology with content analysis, and key informant in-dept interview with professions and parents, were applied. Research results 1) general contents: autism's characteristics, family, and preparation, 2) neurodiversity paradigm 3) social inclusion: empowering and inclusion, 4) message organization: deductive, inductive, and inductive-deductive, 5) messages order: climax, anticlimax, and pyramidal order, 6) message appeals: reward, motivational, and emotional, e.g., warmth, humor, fun, fear, and hybrid. 7) message framing: positive and positive-negative hybrid. Interview results 1) audiences perceptions: initiative contents, media design, and media function. 2) comprehension, perceived retention, perceived emotion, and target behavior gain. 3) parents experienced stages of autism acceptance. 4) public attitudes were ignorant, acceptant, and hostile. 5) audiences stated that initiative can influence one’s attitude toward autism. 6) campaign strategy is to generalize of autism awareness.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
พรโกศลสิริเลิศ, ธิติ, "การออกแบบและการรับรู้ในการสื่อสารรณรงค์เพื่อสร้างความตระหนักในบุคคลที่มีภาวะออทิซึม ผ่านโครงการ see amazing in all children initiative" (2020). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 4320.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/4320