Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Master music composition: “the matrix soundscape utopia” for chamber ensemble
Year (A.D.)
2020
Document Type
Thesis
First Advisor
วีรชาติ เปรมานนท์
Faculty/College
Faculty of Fine and Applied Arts (คณะศิลปกรรมศาสตร์)
Department (if any)
Department of Music (ภาควิชาดุริยางคศิลป์)
Degree Name
ศิลปกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
ดุริยางคศิลป์ตะวันตก
DOI
10.58837/CHULA.THE.2020.719
Abstract
บทประพันธ์เพลง “คีตคณิตแห่งห้วงเสียงยูโทเปีย” สำหรับวงเชมเบอร์อองซอมเบลอ เป็นบทประพันธ์ที่นำเอานวัตกรรมเกี่ยวกับดนตรีที่น่าสนใจของนักประพันธ์ในศตวรรษที่ 20 มาต่อยอด เช่น จังหวะ ระดับเสียง การประสานเสียง สีสันของเสียง และการคิดค้นเทคนิคการเล่นเสียงใหม่ บทประพันธ์นี้ได้รับแรงบันดาลใจจากนักประพันธ์ในยุคศตวรรษที่ 20 เช่น จอห์น เคจ เฮนรี โคเวลล์ และอิยานนิส เซนาคิส ผู้ประพันธ์ได้คิดค้นเทคนิคพิเศษในการบรรเลง คัดเลือกตัวเลขและตีความใหม่เป็นแนวคิดหลักในการประพันธ์ บทประพันธ์นี้แบ่งออกเป็น 4 กระบวน แต่ละกระบวนใช้ตัวเลขของกระบวนนั้นเป็นแนวคิดหลัก ทำให้เกิดเอกลักษณ์เฉพาะตัวที่มีนวัตกรรมทางดนตรีที่แตกต่าง แต่ละกระบวนใช้เครื่องดนตรีจำนวนต่างกันเพื่อสร้างสีสันและความต่าง ซึ่งผู้ประพันธ์เลือกใช้ตามกลวิธีผสมผสานกับจินตนาการ บทประพันธ์นี้ยังใช้สังคีตลักษณ์แบบซ้ำความ เพื่อเชื่อมโยงในแต่ละกระบวนให้เป็นหนึ่งเดียวกัน
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
“The Matrix Soundscape Utopia” for Chamber Ensemble is a composition with intriguing musical innovation of 20th-century composing techniques, for example rhythm, pitch, harmony, tone color, and new way of playing musical instruments. The composition has been inspired by 20th-century composers such as John Cage, Henry Cowell, and Iannis Xenakis. The composition came up with an extended technique of which a number was picked and reinterpreted as the core idea by composer, whereby it is divided into 4 movements, each having the specific number as the core. Having been designed with creative innovations, it utilize instrumentation techniques in order to create tone color that fit the movement, together with composer’s imaginative idea. Likewise, the cyclic form is appiled to unite all the unique movements.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ไตรชวโรจน์, พิมพ์รพี, "บทประพันธ์เพลงระดับมหาบัณฑิต : “คีตคณิตแห่งห้วงเสียงยูโทเปีย”
สำหรับวงเชมเบอร์อองซอมเบลอ" (2020). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 4264.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/4264