Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Optimum design for steel truss bridges using Harmony Search algorithm
Year (A.D.)
2018
Document Type
Thesis
First Advisor
วัฒนชัย สมิทธากร
Faculty/College
Faculty of Engineering (คณะวิศวกรรมศาสตร์)
Department (if any)
Department of Civil Engineering (ภาควิชาวิศวกรรมโยธา)
Degree Name
วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
วิศวกรรมโยธา
DOI
10.58837/CHULA.THE.2018.1216
Abstract
โครงข้อหมุนเหล็กเป็นโครงสร้างที่นิยมใช้ทั่วไปในการก่อสร้างสะพาน หลังคา และโครงสร้างอื่นๆเนื่องจากเป็นโครงสร้างที่มีน้ำหนักเบาแต่สามารถรับน้ำหนักบรรทุกได้มาก งานวิจัยนี้ศึกษาการออกแบบสะพานโครงข้อหมุนเหล็ก 2 มิติเพื่อหาน้ำหนักที่น้อยที่สุดของสะพานโดยควบคุมความยาวช่วงและความสูงที่มากที่สุดของสะพาน การออกแบบอย่างเหมาะสมของสะพานโครงข้อหมุนเหล็กในที่นี้จะพิจารณาตัวแปรหลักทั้งขนาดหน้าตัดชิ้นส่วนและรูปร่างที่เหมาะสมของสะพานโดยใช้วิธีฮาร์โมนีเสิร์ช ซึ่งเลียนแบบการเรียบเรียงทำนองเพลงของนักดนตรี การออกแบบสะพานใช้วิธี LRFD และอ้างอิงมาตรฐาน AASHTO
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
Steel truss structures are widely used in constructions of bridges, roof, and so on because they are light-weighted but capable of carrying heavy loads. This research studies the design of 2-dimensional steel truss bridges and seeking for the bridges with minimum weight within the control of span length and maximum height. Cross-sectional areas and shapes of the bridge are considered as primary variables. Using Harmony Search algorithm which imitates the ways musicians improvise harmony, the optimum design of steel truss bridges is performed according to the LRFD method and AASHTO standard
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
จันภูตระกูล, ปรัญญู, "การออกเเบบอย่างเหมาะสมสำหรับสะพานโครงข้อหมุนเหล็กด้วยวิธีฮาร์โมนีเสิร์ช" (2018). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 3347.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/3347