Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

การใช้สื่อเพื่อดำเนินงานส่งเสริมสุขภาพ ของกรมอนามัย

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

The use of media for health promotion programs under the Department of Health

Year (A.D.)

1998

Document Type

Thesis

First Advisor

ศิริชัย ศิริกายะ

Faculty/College

Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)

Degree Name

นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

การสื่อสารมวลชน

DOI

10.58837/CHULA.THE.1998.334

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อต้องการศึกษาในเรื่องการใช้สื่อรวมถึงปัญหา อุปสรรคและปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับการใช้สื่อในการดำเนินงานส่งเสริมสุขภาพของกรมอนามัย ในช่วงปีงบประมาณ พ.ศ. 2540 โดยวิจัยข้อมูลจากเอกสาร การสัมภาษณ์เจาะลึกผู้บริหารและผู้รับผิดชอบ จากตัวอย่างสื่อทุกชนิด และจากการสนทนาอย่างไม่เป็นทางการกับบุคคลที่เกี่ยวข้องผลการวิจัยพบว่า ผู้บริหารกรมอนามัยใช้สื่อเป็นยุทธศาสตร์สำคัญสำหรับสนับสนุนให้การดำเนินภารกิจต่าง ๆ ได้รับความสำเร็จ การใช้สื่อตามแนวทางส่งเสริมสุขภาพยังมีอยู่น้อย แต่กิจกรรมที่นำไปใช้ก็ได้รับความสำเร็จด้วยดี โดยทั่วไปมีการใช้สื่ออย่างหลากหลายโดยให้ความสำคัญต่อสื่อสิ่งพิมพ์มากกว่าสื่ออื่น แต่มีแนวโน้มว่ามีการใช้สื่อมวลชนและมีการจ้างเอกชนเข้ามาดำเนินการมากขึ้น สาเหตุที่การใช้สื่อดำเนินงานส่งเสริมสุขภาพยังไม่แพร่หลายได้แก่แนวความคิดเรื่องส่งเสริมสุขภาพยังเป็นเรืองใหม่ ผู้ปฏิบัติ เห็นว่าความรู้ยังเป็นปัจจัยสำคัญต่อการมีพฤติกรรมอนามัยของประชาชนจึงใช้สื่อเพื่อให้ความรู้มากกว่า เมื่อพิจารณาในประเด็นสำคัญฃองการใช้สื่อ พบว่ากลยุทธ์การใช้สื่อแบบการกระจายข่าวสารอย่างกว้างขวาง (The Public Information Model) ยังเป็นกลยุทธหลักที่ใช้กันแพร่หลาย โดยมีแหล่งสารอยู่ที่หน่วยงานเจ้าของเรื่องในส่วนกลาง มีลักษณะของการวางแผนการผลิตสื่อมากกว่าการวางแผนการใช้สื่อ มีรูปแบบการนำเสนอเนื้อหาสารเป็นเชิงรับ (Passive) มากกว่าเชิงรุก (Active) และนำเสนอในรูปแบบที่สวยงามในเชิงบวกมากที่สุด การใช้สื่อมีลักษณะของการสื่อสารทางเดียวมากกว่า การสื่อสารสองทาง ความถี่และความต่อเนื่องของการใช้สื่อมวลชนยังมีน้อยและไม่สม่ำเสมอ และยังไม่ได้มีการประเมินผลการใช่สื่อ

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

The research has the objective to study the use of media, for health promotion programs in the Department of Health during the fiscal year of 1997, the problems, obstacles and factors involved with the use of all kinds of media. The research is the qualitative research using the information from documents, in-depth interview with the administrators and responsible agents and officers, all kinds of media and from informal discussions among the involved personnel. The research found that the administrators of the Department of Health considered all kinds of media as the important strategies in supporting their own missions and activities. The use of media, to support health promotion programs still be little used. The printed materials are the more frequently used as compared to the other media, also there is an increasing trend in the use of mass media and more sub-contract to the private agency. The reasons that the media that support health promotion activities still be low used because these ideas are new. Most of the practitioners believe that spread of knowledge is enough. The Public information Model is continuing to be the most strategies used by many organizations which the sources of information still be from the main office at the central level. And most of their concerns are more on production of media than on planning of the use of it. The presentation are much more passive than active and present in the form of beauty and positive ways. The use of one-way communication are being used more than the two-way. The frequent and the continuation of the mass media are less and not regular. The evaluation of the media is very few.

Share

COinS