Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
กลยุทธ์การบริหารจัดการรายการเพลง ภายใต้สภาวะทางการตลาดของธุรกิจสื่อวิทยุกระจายเสียง
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
The music program management strategy in the market condition of radio business
Year (A.D.)
2005
Document Type
Thesis
First Advisor
ขวัญเรือน กิติวัฒน์
Faculty/College
Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)
Degree Name
นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
การสื่อสารมวลชน
DOI
10.58837/CHULA.THE.2005.315
Abstract
การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาโครงสร้างการบริหารธุรกิจสื่อวิทยุและการดำเนินงานทางด้านการผลิตรายการเพลงทางวิทยุ ตลอดจนแนวทางในการวางกลยุทธ์ในการบริหารจัดการรายการเพลงทางวิทยุ ของบริษัทผู้ประกอบธุรกิจราบการเพลงทางวิทยุ ภายใต้สภาวะทางการตลาดของธุรกิจสื่อวิทยุกระจายเสีย โดยการเก็บรวบรวมข้อมูลจากการสัมภาษณ์เชิงลึกผู้บริหารระดับสูงผู้อำนวยการฝ่ายผลิตรายการและโปรดิวเซอร์ ของบริษัทผู้ประกอบธุรกิจรายการเพลงทางวิทยุที่มีบทบาทสำคัญในตลาดธุรกิจสื่อวิทยุจำนวน 4 บริษัท ได้แก่ 1. บริษัท จีเอ็มเอ็ม มีเดีย จำกัด (มหาชน) 2. บริษัท สกาย-ไฮ เน็ตเวิร์ค จำกัด 3.บริษัท คลิก เรดิโอ จำกัด และ 4. บริษัท เวอร์จิ๋น บีอีซี เทโร เรดิโอ (ประเทศไทย) จำกัด ข้อมูลจากเอกสาร และข้อมูลจากรายการเพลงที่ออกอากาศทางวิทยุ ผลการศึกษาวิจัยพบว่า บริษัทผู้ประกอบธุรกิจรายการเพลงทางวิทยุทั้ง 4 ราย มีการจัดวางโครงสร้างการบริหารธุรกิจสื่อวิทยุที่แตกต่างกัน ดังนี้ 1.บริษัท จีอ็มเอ็ม มีเดีย จำกัด (มหาชน) เป็นบริษัทผู้ประกอบธุรกิจสื่อครบวงจรขนาดใหญ่ และมีสถานภาพเป็นบริษัทมหาชนภายใต้บริษัทผู้ประกอบธุรกิจบันเทิงครบวงจรรายใหญ่ของไทย 2.บริษัท สกาย-ไฮ เน็ตเวิร์ค จำกัด เป็นบริษัทผู้ประกอบธุรกิจรายการเพลงทางวิทยุรายใหญ่ ที่อยู่ภายใต้บริษัทผู้ประกอบธุรกิจเพลงและบันเทิงครบวงจรรายใหญ่ของไทย 3.บริษัท เวอร์จิ้น บีอีซี-เทโร เรดิโอ (ประเทศไทย) จำกัด เป็นบริษัทผู้ประกอบธุรกิจรายการเพลงทางวิทยุรายใหญ่ ที่เกิดจากการร่วมทุนระหว่างบริษัทผู้ประกอบุรกิจและบันเทิงครบวงจรรายใหญ่ของไทยกับบริษัทผู้ประกอบธุรกิจสื่อวิทยุจากต่างประเทศ 4.บริษัท คลิก เรดิโอ จำกัด เป็นบริษัทผู้ประกอบธุรกิจรายการเพลงทางวิทยุรายเล็ก ที่มีการร่วมทุนกับบริษัทผู้ประกอบธุรกิจรายการเพลงทางวิทยุรายอื่น ภายใต้บริษัทผู้ประกอบธุรกิจสื่อทั้งนี้ โครงสร้างการบริหารธุรกิจสื่อวิทยุของบริษัทผู้ประกอบธุรกิจรายการเพลงทางวิทยุที่แตกต่างกัน ส่งผลต่อการดำเนินงานทางด้านการผลิตรายการที่แตกต่างกัน ทั้งทางด้านจำนวนรายการและรูปแบบรายการ โดยในส่วนของบริษัทผู้ประกอบธุรกิจรายการเพลงทางวิทยุรายใหญ่มีความได้เปรียบทางด้านสัดส่วนรายการทางเพลงทางวิทยุในตลาด และวัตถุดิบเพลงที่เป็นของบริษัทแม่ โดยมีการดำเนินงานทางด้านการผลิตรายการที่มีรูปแบบที่คล้ายคลึงกัน คือ การเปิดเพลงตามกระแสความนิยม ในขณะที่บริษัทผู้ประกอบธุรกิจรายการเพลงทางวิทยุรายเล็กจะดำเนินการผลิตรายการเพลงทางวิทยุที่มีเอกลักษณ์เฉพาะ นอกจากนี้ ผลการศึกษาวิจัยพบว่า ภายใต้สภาวะทางการตลาดของธุรกิจสื่อวิทยุที่เปลี่ยนแปลงไป ส่งผลต่อแนวทางในการวางกลยุทธ์การบริหารจัดการรายการเพลงทางวิทยุของบริษัทผุ้ประกอบธุรกิจรายการเพลงทางวิทยุ โดยบริษัทผู้ประกอบธุรกิจรายการเพลงทางวิทยุรายใหญ่ คำนึงถึงการวางโครงสร้างการบริหารที่เป็นระบบสากล การขยายสายธุรกิจที่เกี่ยวข้องกับการดำเนินธุรกิจสื่อวิทยุ การพัฒนาทางด้านการบริหารจัดการทางการตลาดและการได้มาซึ่งสัมปทานสถานีวิทยุ รวมถึงการผลิตรายการที่เปิดเพลงตามกระแสความนิยม การส่งเสริมการขาย การใช้เทคโนโลยีในการขยายช่องทางการเผยแพร่รายการรูปแบบใหม่ และการนำรูปแบบและเนี้อหารายการเพลงไปต่อยอดทางธุรกิจ ส่วนบริษัทผู้ประกอบธุรกิจรายการเพลงทางวิทยุรายเล็ก คำนึงถึงการหาพันธมิตรทางธุรกิจ และการดำเนินธุรกิจอื่นร่วมกับการดำเนินธุรกิจสื่อวิทยุ รวมถึการผลิตรายการเพลงที่มีเอกลักษณ์และตอบสนองต่อกลุ่มผู้ฟังเฉพาะกลุ่ม
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
This research is in the field of quantitative research. The purposes of the study were, to study the structure of the radio business management, the process of music radio program production and the tendency of the music program management strategy of the big group of the company which produced music radio program in the market condition of radio business during January 2004-January 2006. The data was gathered by using deep-interview to the chief executive officers, the production directors and the 4 radio business companies’ producers, which had the important role in the market of radio business: 1)GMM Media Public Company Limited 2)SKY-HIGH Network Co., Ltd. 3)CLCK RADIO Co., Ltd. 4)VIRGIN BEC-TERO Radio (Thailand) Co., Ltd. The data was from the documents and the music which were on air. The findings of the study revealed that 4 radio business companies have the different structure of radio business management as follows. 1) GMM Media Public Company Limited is the big group of the company in producing many medias and being the public company in radio and entertainment business in Thailand. 2) Sky-High Network Co., Ltd. is the big group of the music radio program business company which was under the big group of the music and entertainment business company in Thailand. 3) Virgin BEC-Tero Radio (Thailand) Co., Ltd. is the big group of the music radio program business company which was invested by the big entertainment business company in Thailand and the radio business company from abroad. 4) Click Radio Co., Ltd. is the small group of the music radio program company which was invested by others music radio program business company under the media business company.The structure of radio business of music radio program business company which was different has the result of producing in different productions in both of the member of the program and its style. The big group of the music radio program business company gained more proportion of music radio program in the market and the music from mother company. The production style of the music is the same. The small group of the music radio program business had the unique production style. Moreover, the research found that in the changeable market condition of radio business and impact on the way of the music program management strategy planning of the radio business companies. The big group of the music radio program business company thought of having an international structure. Getting the concession of the radio station. producing the favorable music. Selling promotion. Expanding the program and using the style to continue the business. The small group of the music radio program business thought of finding a business alliance, going side by side with others business and producing the unique music and responding to the especial groups of listeners.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
คงชูชัย, ยุวดี, "กลยุทธ์การบริหารจัดการรายการเพลง ภายใต้สภาวะทางการตลาดของธุรกิจสื่อวิทยุกระจายเสียง" (2005). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 19734.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/19734