Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
MEANING CONSTRUCTION OF WOMEN THROUGH FEMALE CHARACTERS IN THAI REMAKE TV DRAMA BETWEEN 1987-2017
Year (A.D.)
2017
Document Type
Thesis
First Advisor
ประภัสสร จันทร์สถิตย์พร
Faculty/College
Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)
Degree Name
นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
นิเทศศาสตร์
DOI
10.58837/CHULA.THE.2017.936
Abstract
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาคุณลักษณะและพัฒนาการของตัวละครหญิง ตลอดจนศึกษาการประกอบสร้างความหมายของผู้หญิงในสังคมไทย ผ่านละครโทรทัศน์ไทยยอดนิยมที่ถูกผลิตซ้ำ ระหว่างปี พ.ศ. 2530 – 2560 โดยเป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ ด้วยกระบวนการวิเคราะห์เนื้อหา และการวิเคราะห์ตัวบท ผ่านละครโทรทัศน์ 5 เรื่อง ได้แก่ น้ำเซาะทราย เพลิงพระนาง เพลิงบุญ มายา และเมียหลวง ประกอบกับการสัมภาษณ์แบบเจาะลึกผู้สร้างสรรค์ละครโทรทัศน์ และนักวิชาการด้านสื่อสารมวลชน ผลการวิจัยพบว่า ตัวละครหญิงในละครโทรทัศน์ทั้ง 5 เรื่อง ปรากฏคุณลักษณะทางประชากรศาสตร์ ในระดับการเปลี่ยนแปลงที่ค่อนข้างสูง อันสอดรับกับบริบทของสังคม เช่น ลักษณะทางกายภาพ การศึกษา อาชีพ พื้นที่ เป็นต้น แต่คุณลักษณะทางจิตวิทยา มีระดับการเปลี่ยนแปลงอยู่ในระดับต่ำ ได้แก่ ภูมิหลัง ความต้องการ ความขัดแย้ง เป้าหมาย และการเปลี่ยนแปลง จึงทำให้โครงเรื่องหลักไม่ได้รับการเปลี่ยนแปลง ส่งผลให้เกิดชุดความคิดเกี่ยวกับเรื่องผู้หญิงในลักษณะการตกเป็นรองผู้ชายเช่นเดิมในช่วงระยะเวลา 30 ปีที่ผ่านมา ได้แก่ 1) อุดมคติหญิงไทย 2) บทบาทและหน้าที่ 3) ค่านิยมด้านคู่ครอง ซึ่งมีเพียงบางประเด็นของชุดความคิดที่แสดงถึงการเปลี่ยนแปลงของตัวละครหญิงในละครเวอร์ชันหลัง เช่น การศึกษา อาชีพ พื้นที่ เป็นต้น การวิจัยครั้งนี้ได้ข้อสรุปว่า พฤติกรรมการชมละครโทรทัศน์แบบเอา "รส" แต่ไม่เอา "เรื่อง" ของผู้ชม ส่งผลให้เกิด "การผลิตซ้ำย้ำความหมายเดิม" โดยมีผู้สร้างสรรค์ละครโทรทัศน์เป็นผู้ประกอบสร้างความหมายเหล่านั้นให้กลายเป็น "ความเป็นจริง" ของสังคมเรื่อยมาตามความต้องการของผู้ชม สิ่งเหล่านี้แสดงถึงการตกอยู่ภายใต้ "อุดมการณ์ปิตาธิปไตย" ในการขับเคลื่อนสังคมต่อไป
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
This research aims to study 1) characteristics and characters' development, and 3) meaning construction of women through female characters in Thai remake TV drama between 1987 - 2017. This qualitative research will explore 'Nam Sor Sai', 'Pleung Pra Nang', 'Pleung Boon', 'Maya', and 'Mia Luang' by using methodologies, like content analysis, textual analysis, and in-depth interview with program directors and media scholars. The result shows that all female characters from five programs unveil highly-varying demographic characteristics from the contexts of the stories, such as physical appearances, educations, professions, and spheres. However, psychological characteristics of those characters seem to have a low level of change. Their backgrounds, needs, conflicts, goal, and change have a high resemblance to one another—resulting in repetitive main plots which reveals long-lasting ideologies of how Thai women are inferior to their male counterparts in the last 30 years. These ideologies are 1) ideal Thai women 2) gender roles 3) value of marriage. Despite being remade in the modern context, the only notable changes are minor as they only altered female characters' educations, professions, and spheres. In conclusion, this research discovers that audiences' behaviors and their preference of receiving "emotional stimulus", rather than the "contents" of the programs, have resulted in reproduction of the same ideologies—in which the program directors are, in fact, the ones that weave those "ideologies" into "reality" to meet the demand from the audience. All of which are what drives this society towards patriarchy until today.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ศิริโสภณา, อวิรุทธ์, "การประกอบสร้างความหมายของผู้หญิงที่ถ่ายทอดผ่านตัวละครหญิงในละครโทรทัศน์ไทยยอดนิยมที่ถูกผลิตซ้ำ ระหว่างปี พ.ศ. 2530 - 2560" (2017). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 1426.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/1426