Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การศึกษาการใช้โปรแกรมให้ความรู้แบบกลุ่มต่อพฤติกรรมการดูแลตนเองของผู้ป่วยจิตเภท โรงพยาบาลศรีธัญญา
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
A study of using group education program on self-care behaviors of schizophrenic patients, Srithunya Hospital
Year (A.D.)
2005
Document Type
Independent Study
First Advisor
อรพรรณ ลือบุญธวัชชัย
Faculty/College
Faculty of Nursing (คณะพยาบาลศาสตร์)
Degree Name
พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
การพยาบาลสุขภาพจิตและจิตเวช
DOI
10.58837/CHULA.IS.2005.12
Abstract
การศึกษาครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบพฤติกรรมดูแลตนเองของผู้ป่วยจิตเภท โรงพยาบาลศรีธัญญา ก่อนและหลังการใช้โปรแกรมให้ความรู้แบบกลุ่ม กลุ่มตัวอย่างคือ ผู้ป่วยจิตเภท จำนวน 20 คน ซึ่งคัดเลือกแบบเฉพาะเจาะจงตามคุณสมบัติที่กำหนดไว้ เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาคือ โปรแกรมให้ความรู้แบบกลุ่ม แบบทดสอบความรู้เกี่ยวกับการดูแลตนเอง และแบบวัดพฤติกรรมการดูแลตนเองของผู้ป่วยโรคจิตเภท ซึ่งไค้ตรวจความตรงตามเนื้อหาโดยผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 3 ท่าน และหาค่าความเที่ยงของแบบทดสอบความรู้เกี่ยวกับการดูแลตนเอง และแบบวัดพฤติกรรมการดูแลตนเองของผู้ป่วยโรคจิตเภท ไค้ค่าความเที่ยงของแบบวัดเท่ากับ .89 และ .97 ตามลำดับ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติทดสอบค่าที (paired t-test) ผลการศึกษาที่สำคัญสรุปได้ ดังนี้ พฤติกรรมการดูแลตนเองของผู้ป่วยจิตเภท หลังได้รับโปรแกรมให้ความรู้แบบกลุ่มสูงกว่าก่อนได้รับโปรแกรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purpose of this study was to compare self-care behaviors of schizophrenic patients of Srithunya Hospital. The samples consisted of 20 schizophrenic patients who met the inclusion criteria. The instruments for this study were: group education program, self-test about knowledge of self-care and self-care behaviors scale. The instruments were examined for content validity by three professional experts and test for reliability of the scale. The reliabilities of the self-care behaviors scale were .89 and .97. Statistical techniques used for data analysis were mean, standard deviation. and paired t-test. The results was as follow: Self-care behaviors of schizophrenic patients who participated in the group education program was significantly higher than before participation in this program at the .05 level.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ทรงจรินทร์, สุนันท์, "การศึกษาการใช้โปรแกรมให้ความรู้แบบกลุ่มต่อพฤติกรรมการดูแลตนเองของผู้ป่วยจิตเภท โรงพยาบาลศรีธัญญา" (2005). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 13021.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/13021