Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

A potentially successful person in network marketing : screening tool development

Year (A.D.)

2015

Document Type

Thesis

First Advisor

พสุ เดชะรินทร์

Second Advisor

ณัฐชา ทวีแสงสกุลไทย

Faculty/College

Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)

Degree Name

วิทยาศาสตรดุษฎีบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาเอก

Degree Discipline

ธุรกิจเทคโนโลยีและการจัดการนวัตกรรม

DOI

10.58837/CHULA.THE.2015.2043

Abstract

ในปัจจุบันธุรกิจเครือข่ายขยายตัวอย่างต่อเนื่องไปทั่วโลกรวมทั้งในประเทศไทยด้วยทั้งในเรื่องของยอดขายและจำนวนคนที่เข้าสู่ธุรกิจเครือข่าย แต่อย่างไรก็ตามบุคคลที่เข้าสู่ธุรกิจนี้และประสบความสำเร็จนั้นมีจำนวนน้อยมาก ซึ่งสาเหตุหนึ่งของความล้มเหลว ส่วนหนึ่งเป็นผลมาจากการที่นักธุรกิจเครือข่ายไม่สามารถสรรหาบุคคลที่มีศักยภาพที่จะประสบความสำเร็จเข้าสู่เครือข่ายของตนได้ ดังนั้นเพื่อช่วยให้นักธุรกิจเครือข่ายและบริษัทที่ทำธุรกิจเครือข่ายสามารถสรรหาบุคคลเข้าสู่ธุรกิจได้อย่างมีประสิทธิภาพมากยิ่งขึ้น งานศึกษานี้จึงมุ่งที่จะพัฒนาเครื่องมือคัดกรองบุคคลที่มีศักยภาพประสบความสำเร็จในการทำธุรกิจเครือข่าย โดยแบบจำลองสมการเชิงโครงสร้างถูกพัฒนาขึ้นเพื่อศึกษาและยืนยันเกณฑ์หลักและเกณฑ์รองที่จะนำไปใช้การคัดกรอง จากนั้นกระบวนการวิเคราะห์เชิงลำดับชั้นแบบฟัซซี่ถูกนำมาใช้ในการวิเคราะห์เพื่อคัดกรองผู้มุ่งหวังบนฐานเกณฑ์หลักและเกณฑ์รองที่พัฒนาขึ้น ผลการวิเคราะห์จากแบบจำลองสมการเชิงโครงสร้าง พบว่า แบบจำลองที่พัฒนาขึ้นสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ โดยในแบบจำลองประกอบด้วยตัวแปรแฝงจำนวน 3 ตัวแปร คือ 1) การไม่ยอมรับช่องว่างระหว่างสิ่งที่มีกับสิ่งที่ปรารถนา และ ความไม่มีประสิทธิภาพของทางเลือกที่เป็นไปได้ทั้งหมดในการลดช่องว่างระหว่างสิ่งที่มีกับสิ่งที่ปรารถนา 2) พลานุภาพ และ 3) การยืนหยัดในการตัดสินใจแม้บุคคลสำคัญรอบข้างเป็นอุปสรรค จากนั้นนำเกณฑ์ที่ได้ไปวิเคราะห์ต่อโดยใช้กระบวนการวิเคราะห์เชิงลำดับชั้นแบบฟัซซี่ ซึ่งจากการทดสอบจะเห็นว่ากระบวนการวิเคราะห์เชิงลำดับชั้นแบบฟัซซี่นั้นสามารถนำมาประยุกต์ใช้ได้เป็นอย่างดี

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

Even though network marketing is continuously growing, in terms of both sales volume and number of people entering into this business, those who are successful in this business are very minimal. In order to decrease the failure rate and help network marketers and companies to effectively recruit prospects into their networks, this study aims to develop a screening tool for a potentially successful person in network marketing. Structural equation modelling (SEM) is used to identify main criteria and sub-criteria to be used as screening criteria. Then fuzzy analytic hierarchy process (FAHP) is used to screen prospects based on criteria developed by the SEM. It was found that the final SEM model was fit with data. The model consists of three latent variables which are 1) unsatisfied valued life-desire discrepancy multiplied by ineffectiveness of career choices in closing the unsatisfied discrepancies 2) Phalanuphap (power to move people) and 3) being assertive when significant others have become an obstacle. Then these constructs are used as criteria in the calculation process using FAHP. From an example illustrated in the study, it shows that FAHP could be used effectively as a screening tool for a potentially successful person in network marketing.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.