Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

ความสัมพันธ์ระหว่างแรงจูงใจของนักท่องเที่ยวจีน การเปิดรับการสื่อสารแบบบอกต่อผ่านสื่ออิเล็กทรอนิกส์และความตั้งใจเดินทางมาประเทศไทย

Year (A.D.)

2019

Document Type

Thesis

First Advisor

Worawan Ongkrutraksa

Faculty/College

Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)

Degree Name

Master of Arts (Communication Arts)

Degree Level

Master's Degree

Degree Discipline

Strategic Communication Management

DOI

10.58837/CHULA.THE.2019.511

Abstract

The objectives of this research are to examine the potential Chinese tourists’ internal and external motivation to travel to Thailand, exposure to eWOM about tourism in Thailand, and intention to travel to Thailand, as well as the relationship between tourists’ motivation and exposure to eWOM, and the relationship between exposure to eWOM and travel intention. The quantitative research was conducted by an online survey, collecting data from 218 Chinese male and female respondents aged between 18 and 70 years old who have not visited Thailand before but have the intention to travel there. The results show that (1) the sample’s strongest internal motivation to travel to Thailand is gaining knowledge while the strongest external motivation is current decision factors such as promotions; (2) the respondents are exposed to eWOM more from weak-tie information sources; and (3) they intend to travel to Thailand with a favorable attitude toward traveling to Thailand. Moreover, the research results demonstrate exposure to eWOM is highly related to tourists’ motivation (r = 0.721) and their travel intention (r = 0.720).

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างแรงจูงใจของนักท่องเที่ยวจีนในการเดินทางมาประเทศไทย การเปิดรับการสื่อสารแบบบอกต่อผ่านสื่ออิเล็กทรอนิกส์ และความตั้งใจเดินทางมาประเทศไทย รวมถึงความสัมพันธ์ระหว่างแรงจูงใจของนักท่องเที่ยวจีนกับการเปิดรับการสื่อสารแบบบอกต่อผ่านสื่ออิเล็กทรอนิกส์ และความสัมพันธ์ระหว่างการเปิดรับการสื่อสารแบบบอกต่อผ่านสื่ออิเล็กทรอนิกส์กับความตั้งใจเดินทาง ซึ่งการวิจัยเชิงปริมาณในครั้งนี้นั้นดำเนินการผ่านการจัดทำแบบสอบถามออนไลน์โดยการเก็บข้อมูลรวม 200 ชุดจากกลุ่มตัวอย่างชายและหญิงชาวจีนอายุระหว่าง 18 ถึง 70 ปี และไม่เคยเดินทางไปยังประเทศไทยแต่มีความตั้งใจที่จะเดินทาง ผลของการวิจัยนําเสนอให้เห็นว่า แรงจูงใจภายในที่ทำให้สนใจเดินทางไปประเทศไทยคือ การได้รับความรู้ ส่วนแรงจูงใจภายนอกคือ โปรโมชั่น นอกจากนี้กลุ่มตัวอย่างเปิดรับสื่อแบบบอกต่อผ่านสื่ออิเล็กทรอนิกส์มากที่สุดจากผู้ที่ไม่ได้มีความใกล้ชิด และกลุ่มตัวอย่างมีความตั้งใจเดินทางไปประเทศไทยด้วยทัศนคติที่ดีต่อการเดินทางไปประเทศไทย ทั้งนี้ การวิจัยบ่งบอกว่ามีความสัมพันธ์ระหว่างแรงจูงใจของนักท่องเที่ยวจีนกับการเปิดรับการสื่อสารแบบบอกต่อผ่านสื่ออิเล็กทรอนิกส์ (r = 0.721) และมีความสัมพันธ์ระหว่างการเปิดรับการสื่อสารแบบบอกต่อผ่านสื่ออิเล็กทรอนิกส์กับความตั้งใจเดินทาง (r = 0.720)

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.