Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Approaches for developing academic administration of the medium Tachin-Gaona group primary schools based on the concept of creative problem solvers characteristics

Year (A.D.)

2020

Document Type

Independent Study

First Advisor

พงษ์ลิขิต เพชรผล

Faculty/College

Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)

Department (if any)

Department of Educational Policy, Management, and Leadership (ภาควิชานโยบาย การจัดการและความเป็นผู้นำทางการศึกษา)

Degree Name

ครุศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

บริหารการศึกษา

DOI

10.58837/CHULA.IS.2020.345

Abstract

การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงบรรยาย โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาความต้องการจำเป็นของการพัฒนาการบริหารวิชาการโรงเรียนประถมศึกษาขนาดกลาง กลุ่มโรงเรียนท่าจีนก้าวหน้า ตามแนวคิดคุณลักษณะนักคิดแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์ และ 2)ศึกษาแนวทางพัฒนาการบริหารวิชาการโรงเรียนประถมศึกษาขนาดกลางกลุ่มโรงเรียนท่าจีนก้าวหน้าตามแนวคิดคุณลักษณะนักคิดแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์ผู้ให้ข้อมูล คือ ผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 7 คน และครูโรงเรียนประถมศึกษาขนาดกลาง กลุ่มโรงเรียนท่าจีนก้าวหน้า 7 โรงเรียน จำนวน 74 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสอบถามสภาพปัจจุบันและสภาพที่พึงประสงค์ และแบบประเมินความเหมาะสม และความเป็นไปได้ของร่างแนวทางพัฒนาการบริหารวิชาการโรงเรียนประถมศึกษาขนาดกลาง กลุ่มโรงเรียนท่าจีนก้าวหน้า ตามแนวคิดคุณลักษณะนักคิดแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์ ซึ่งมีลักษณะเป็นแบบมาตราส่วนประมาณค่า (Rating Scales) สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าดัชนีความจำเป็น ฐานนิยม และการวิเคราะห์เชิงเนื้อหา ผลการวิจัย พบว่า 1) ความต้องการจำเป็นของการบริหารวิชาการโรงเรียนประถมศึกษาขนาดกลางกลุ่มโรงเรียนท่าจีนก้าวหน้า ตามแนวคิดคุณลักษณะนักคิดแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์ ที่มีความต้องการจำเป็นสูงสุด คือ ด้านการพัฒนาหลักสูตร (PNI [modified] = 0.176) รองลงมา คือ การพัฒนาและใช้สื่อเทคโนโลยีทางการศึกษา (PNI [modified] = 0.162) การวัดและประเมินผล (PNI [modified] = 0.156) และด้านการจัดการเรียนการสอน (PNI [modified] = 0.152) ตามลำดับ ซึ่งการบริหาวิชาการทั้งหมดมีองค์ประกอบของกรอบคุณลักษณะนักคิดแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์ที่มีค่าความต้องการจำเป็นสูงที่สุด คือ การมีความกล้าเสี่ยงที่จะลงมือทำสิ่งใหม่ ๆ (PNI [modified] = 0.181) และ 2) แนวทางพัฒนาการบริหารวิชาการโรงเรียนประถมศึกษาขนาดกลางกลุ่มโรงเรียนท่าจีนก้าวหน้า ตามแนวคิดคุณลักษณะนักคิดแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์ มี 4 แนวทางหลัก 8 แนวทางย่อย 22 วิธีดำเนินการ ซึ่งเรียงลำดับตามความต้องการจำเป็น ดังนี้ แนวทางที่ 1 พัฒนาการประเมินผลการใช้หลักสูตรเพื่อส่งเสริมคุณลักษณะนักคิดแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์ ด้านการมีความกล้าเสี่ยง ที่จะลงมือทำสิ่งใหม่ ๆ ประกอบด้วย แนวทางย่อย 4 วิธีดำเนินการ แนวทางที่ 2 พัฒนาและส่งเสริมให้มีการใช้สื่อ เทคโนโลยีทางการศึกษา ที่มุ่งเน้นให้ผู้เรียนพัฒนาคุณลักษณะนักคิดแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์ด้านคุณลักษณะการมีความกล้าเสี่ยง ที่จะลงมือทำสิ่งใหม่ ๆ ประกอบด้วย 2 แนวทางย่อย 5 วิธีดำเนินการ แนวทางที่ 3 ปรับปรุงการวัดและประเมินผล โดยที่มุ่งเน้นให้ผู้เรียนพัฒนาคุณลักษณะนักคิดแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์ด้านการมีความคิดที่หลากหลาย ประกอบด้วย 2 แนวทางย่อย 6 วิธีดำเนินการและแนวทางที่ 4 พัฒนาการจัดการเรียนการสอน โดยมุ่งเน้นให้ผู้เรียนพัฒนาคุณลักษณะนักคิดแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์ด้านคุณลักษณะการมีความคิดที่หลากหลาย ประกอบด้วย 2 แนวทางย่อย 7 วิธีดำเนินการ

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

This study was conducted with a descriptive style with the purposes to 1) study the priority needs of developing academic administration of the medium Tachin-Gaona group primary School based on the concept of creative problem solvers characteristics and 2) study approaches for developing academic administration of the medium Tachin-Gaona group primary School based on the concept of creative problem solvers characteristics. Information contributors were 81 personnel, including 7 school directors and 74 teachers of Grade 1-6. The research instruments were a rating-scaled questionnaire and an evaluation form for the rating of appropriateness and the possibility of the proposing approaches. The data were analyzed by frequency, percentage, mean, standard deviation, modified priority needs index (PNI [modified]), mode and content analysis. The results were as follows: 1) The highest priority needs index of the medium Tachin-Gaona group primary schools based on the concept of creative problem solvers characteristics was the curriculum development (PNI [modified] = 0.176); the second priority needs index was the development approaches for using media and educational technology (PNI [modified] = 0.162); the third priority needs index was the measurement and evaluation approaches (PNI [modified] = 0.156) and the last priority needs index was the teaching (PNI [modified] = 0.152), respectively; The scope of those four aspects of academic management had the highest needed component of daring to risk that to do new things (PNI [modified] = 0.176) and 2) There were 4 priority approaches, 8 sub-approachs and 22 procedures of developing academic administration of the medium Tachin-Gaona group primary schools based on the concept of creative problem solvers characteristics. The approaches sorted by priority needs index were (1) Developing the curriculum of school that enables learner’s characteristics of taking the risk of doing new things, consisting 2 sub-approaches 4 processes. (2) Developing the using media and educational technology that enables learner’s characteristics of taking the risk of doing new things, consisting 2 sub-approaches 5 processes. (3) Developing the measurement and evaluation that enables learner’s characteristics of various thinking, consisting 2 sub-approaches 6 processes. (4) Developing the instructional management that enables learner’s characteristics of various thinking, consisting 2 sub-approaches 7 processes.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.