Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Economic assessment under risk for torrefaction case study of rubber wood pellets
Year (A.D.)
2019
Document Type
Thesis
First Advisor
ฐิติศักดิ์ บุญปราโมทย์
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
เทคโนโลยีและการจัดการพลังงาน
DOI
10.58837/CHULA.THE.2019.584
Abstract
ปัจจุบันเศษไม้ยางพาราที่เหลือจากโรงงานอุตสาหกรรมแปรรูปไม้ยางพารา นำไปใช้เป็นเชื้อเพลิงชีวมวลโดยตรง ซึ่งมีประสิทธิภาพต่ำ กระบวนการทอร์รีแฟกชันสามารถเพิ่มประสิทธิภาพเศษไม้ยางพาราให้เป็นเชื้อเพลิงที่มีคุณสมบัติคล้ายถ่านหิน ผู้วิจัยจึงทำการประเมินความคุ้มค่าของกระบวนการทอร์รีแฟกชันด้วยเทคโนโลยีเตาปฏิกรณ์โรตารีดรัม โดยใช้วัตถุดิบเศษไม้ยางพาราในการประเมิน ทางการเงินภายใต้ความเสี่ยงของความไม่แน่นอนของราคาวัตถุดิบ และราคาผลิตภัณฑ์ เป็นการประเมินเพื่อการตัดสินใจเลือกลงทุน โดยมีทางเลือกในการลงทุน 4 ทางเลือกได้แก่ 1.โครงการผลิตเม็ดเชื้อเพลิงไม้ยางพาราเกรดธรรมดาขายในประเทศ 2.โครงการผลิตเม็ดเชื้อเพลิงไม้ยางพาราเกรดพรีเมี่ยมส่งออก 3.โครงการผลิตเม็ดเชื้อเพลิงไม้ยางพาราทอร์ริไฟด์แบบอัดเม็ดหลังการทอร์รีแฟกชันส่งออก และ 4.โครงการผลิตเม็ดเชื้อเพลิงไม้ยางพาราทอร์ริไฟด์แบบอัดเม็ดก่อนการทอร์รีแฟกชันส่งออก ทุกทางเลือกมีกำลังผลิต 20,000 ตันต่อปี โดยทางเลือกที่1 และ2 ประเมินเป็นทางเลือกเปรียบเทียบ โดยทำการวิเคราะห์ทางการเงินของแต่ละทางเลือกด้วยแบบจำลองกระแสเงินสดคิดลดเพื่อหามูลค่าปัจจุบันสุทธิและอัตราผลตอบแทนภายในที่ปรับค่าแล้วของแต่ละโครงการ ทำการวิเคราะห์ความอ่อนไหวของตัวแปรที่มีผลกระทบต่อผลตอบแทนของโครงการ ทำการจัดกลุ่มตามการกระจายตัวเพื่อหาความน่าจะเป็นของ แต่ละกลุ่ม เพื่อทำการวิเคราะห์ด้วยแขนงการตัดสินใจ และทำการคำนวณค่าคาดหวังของผลตอบแทนใน แต่ละทางเลือก ผลการวิเคราะห์พบว่าทางเลือกในการลงทุนทั้ง 4 ทางเลือกให้มูลค่าปัจจุบันเป็นบวกและมีผลตอบแทนภายในที่ปรับค่าแล้วมากกว่าต้นทุนทางการลงทุนเฉลี่ยแบบถ่วงน้ำหนักที่ร้อยละ 10.15 โดยทางเลือกที่4 โครงการผลิตเม็ดเชื้อเพลิงไม้ยางพาราทอร์ริไฟด์แบบอัดเม็ดก่อนการทอร์รีแฟกชันส่งออก ซึ่งมีค่าคาดหวังของผลตอบแทนสูงสุด เท่ากับ 630.07 ล้านบาท
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
Currently, the rubber wood waste that is left from the rubber wood processing industry is used as direct biomass fuel with low efficiency. Torrefaction process can increase the efficiency of rubber wood waste to be coal-like fuel. The researcher then evaluated the value of torrefaction process by using the rotary drum reactor technology. By using rubber wood waste raw materials for economic assessment under the risk of uncertainty of raw material prices and product prices. Is an assessment for investment decisions. There are 4 investment options which are 1.A project for the rubber wood pellet fuel of standard grade, sold in domestic. 2.A project for the rubber wood pellet fuel of premium grade for export. 3.A project for the torrefied rubber wood pellet fuel (pelletization after torrefaction: PAT) for export. And 4.A project for the torrefied rubber wood pellet fuel (pelletization before torrefaction: PBT) for export. All options have a production capacity of 20,000 tons per year, with option 1and2 evaluated as a comparative option. Evaluated by financial analysis of each option using DCF model to find the NPV and MIRR of each project. To analyze the sensitivity of variables that affect the return of the project. Group by the distribution to find the probability of each group and analyze with the decision tree and calculate the EMV for each option. All investment options provide a positive NPV. And has a MIRR that is greater than the WACC at 10.15 percent. The alternative that provides the highest EMV is option4. A project for the torrefied rubber wood pellet (PBT) fuel for export. Which the EMV is 630.07 million baht.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
แซ่หลี่, กุลนันท์, "การประเมินความคุ้มค่าภายใต้ความเสี่ยงของกระบวนการทอร์รีแฟกชัน
กรณีศึกษาเม็ดเชื้อเพลิงไม้ยางพารา" (2019). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 8960.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/8960