Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
ผลของประเภทการส่งเสริมการขายต่อพฤติกรรมผู้บริโภค
Year (A.D.)
2019
Document Type
Thesis
First Advisor
Papaporn Chaihanchanchai
Faculty/College
Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)
Degree Name
Master of Arts (Communication Arts)
Degree Level
Master's Degree
Degree Discipline
Strategic Communication Management
DOI
10.58837/CHULA.THE.2019.516
Abstract
The objective of this research was to explore the effect of sales promotion type on consumer attitude and consumer purchase intention. The independent variable of this study included price-off and premium sales promotion. In addition, this research also explored the relationship between consumer attitude towards sales promotion type and consumer purchase intention. The dependent variables were consumer attitude and consumer purchase intention. The product used in the experiment was drinking water, a low involvement product. The study was conducted using the posttest only design. The data was collected from seventy seven undergraduate students at Chulalongkorn University at the end of October 2019 academic year. The results showed that price-off sales promotion had more effects on consumer attitude compared to premium sales promotion (t [75] = 3.38, p < .05.), while price-off and premium sales promotion could affect consumer purchase intention with no significant differences (t [73] = 1.87, p >.05). Moreover, there was a positive relationship between consumer attitude and purchase intention towards sales promotion for both, price-off and premium sales promotion.
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
การวิจัยในครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของประเภทการส่งเสริมการขายต่อทัศนคติ และความตั้งใจซื้อของผู้บริโภค ซึ่งมีตัวแปรต้น คือ การส่งเสริมการขายประเภทการลดราคา และการส่งเสริมการขายประเภทการแจกของแถม ส่วนตัวแปรตามคือ ทัศนคติต่อประเภทการส่งเสริมการขาย ความตั้งใจซื้อของผู้บริโภค รวมไปถึงเพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างทัศนคติต่อประเภทการส่งเสริมการขาย และความตั้งใจซื้อของผู้บริโภค สำหรับสินค้าที่ใช้ในการวิจัยเชิงทดลองนี้ คือ น้ำดื่ม ซึ่งเป็นสินค้าที่มีความเกี่ยวพันต่ำ โดยการวิจัยเชิงทดลองในครั้งนี้เป็นลักษณะแบบวัดผลครั้งเดียวหลังจากกลุ่มตัวอย่างได้เปิดรับสื่อสิ่งพิมพ์โฆษณา ซึ่งกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในงานวิจัยนี้เป็นนิสิตที่กำลังศึกษาอยู่ในระดับปริญญาตรีจากคณะนิเทศศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย จำนวน 77 คน และทำการเก็บข้อมูลในช่วงเดือน ตุลาคม ปีการศึกษา 2562 จากผลการวิจัยพบว่า การส่งเสริมการขายประเภทการลดราคา มีผลต่อทัศนคติของผู้บริโภคมากกว่าการส่งเสริมการขายประเภทการแจกของแถม (t [75] = 3.38, p < .05.) ส่วนการส่งเสริมการขายประเภทการลดราคา และการแจกของแถม มีผลต่อความตั้งใจซื้อของผู้บริโภคไม่ต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (t [73] = 1.87, p >.05) นอกจากนี้ ทัศนคติต่อการส่งเสริมการขายทั้งสองประเภทยังมีความสัมพันธ์กับความตั้งใจซื้อสินค้าของกลุ่มตัวอย่างอีกด้วย
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
Wacharakorn, Warisra, "The effect of sales promotion types on consumer behavior" (2019). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 8892.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/8892