Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

ผลการสอนของการสร้างทักษะการพูดและการฟังผ่านการเรียนแบบผสมผสานต่อความตระหนักรู้ในการรู้คิดของผู้เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษานานาชาติ

Year (A.D.)

2019

Document Type

Thesis

First Advisor

Pornpimol Sukavatee

Faculty/College

Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)

Degree Name

Doctor of Philosophy

Degree Level

Doctoral Degree

Degree Discipline

English as an International Language

DOI

10.58837/CHULA.THE.2019.213

Abstract

The study aim (1) to develop oracy skills instruction in a blended-learning environment, (2) to investigate the effects of students’ metacognitive awareness after implementing the oracy building instruction via blended-learning environment, (3) and to investigate the students’ opinion towards using blended-learning environment. Twenty- nine high school students in Rayong were chosen as the sample group. The findings revealed that 1) there was a significant improvement of the participants’ metacognitive awareness after taking OBIBLE, 2) there was a significant improvement of the participants’ oracy skills after taking OBIBLE, 3) the students had positive opinions towards blened-learning environment. This research provides empirical evidence for the effectiveness of blended-learning environment and gives useful insights for future students, teachers, and institutions in teaching English oracy skills.

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) พัฒนาการสอนการสร้างทักษะการพูดและการฟังผ่านสภาพการเรียนแบบผสมผสาน (2) ศึกษาผลของการสอนที่มีต่อความตระหนักรู้ในการรู้คิดของผู้เรียน (3) ศึกษาผลของการสอนที่มีต่อทักษะการพูดและการฟังของผู้เรียน (4) ศึกษาทัศนคติของผู้เรียนต่อการสอนการสร้างทักษะการพูดและการฟังผ่านสภาพการเรียนแบบผสมผสาน กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วย นักเรียนจำนวน 29 คน การทดลองใช้เวลาทั้งสิ้น 15 สัปดาห์ การเก็บข้อมูลใช้การรวบรวมเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณ ผลการวิจัยพบว่า (1) ความสามารถในการตระหนักรู้ในการรู้คิดของผู้เรียนภายหลังการเรียนโดยใช้การสอนการสร้างทักษะการพูดและการฟังผ่านสภาพการเรียนแบบผสมผสานเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (2) ความสามารถในการพูดและการฟังภายหลังการเรียนโดยใช้การสอนการสร้างทักษะการพูดและการฟังผ่านสภาพการเรียนแบบผสมผสานเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (3) ผู้เรียนมีทัศนคติเชิงบวกต่อการสอนการสร้างทักษะการพูดและการฟังผ่านสภาพการเรียนแบบผสมผสาน การศึกษาในครั้งนี้ชี้ให้เห็นว่าการสอนการสร้างทักษะการพูดและการฟังผ่านสภาพการเรียนแบบผสมผสานช่วยพัฒนาประสิทธิภาพทางการเขียนและทางการคิดของผู้เรียนและให้ข้อมูลเชิงลึกที่เป็นประโยชน์สำหรับนักเรียน, ผู้สอนสถาบันการศึกษาในการสอนทักษะการพูดและการฟังภาษาอังกฤษ

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.