Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Improving customer order processing: case study of freight forwarder company
Year (A.D.)
2022
Document Type
Independent Study
First Advisor
สมพงษ์ ศิริโสภณศิลป์
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
การจัดการโลจิสติกส์และโซ่อุปทาน
DOI
10.58837/CHULA.IS.2022.198
Abstract
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อปรับปรุงกระบวนการดำเนินการของแผนกส่งออกทางทะเลของบริษัทตัวแทนขนส่งสินค้าแห่งหนึ่งโดยศึกษาด้วยเงื่อนไขการซื้อขายแบบ FOB, EXW และ CIF โดยงานใช้การศึกษากระบวนการทำงานโดยแผนผัง Flow chart และแผนผัง IDEFO เพื่อระบุกิจกรรมหลักทั้งหมดที่เกี่ยวข้องอย่างละเอียด นอกจากนี้ ศึกษาผ่านแบบสอบถาม พนักงานที่เกี่ยวข้องและลูกค้า เพื่อระบุปัญหาของกิจกรรมที่พบ ซึ่งจากการวิจัยพบว่าปัญหาที่สำคัญที่สุด 3 ประการคือ 1) ความคลาดเคลื่อนของต้นทุนขายและใบแจ้งหนี้ของสายเรือ 2) ความล่าช้าในการแก้ไขหรือยืนยันใบตราส่ง และ 3) ข้อผิดพลาดในการยืนยันการจองระวางเรือ โดยได้ใช้แผนภาพก้างปลาในการวิเคราะห์สาเหตุของปัญหาเหล่านี้ ซึ่งผลจากการศึกษานำไปสู่การนำเสนอแนวทางการปรับปรุงด้วยเครื่องมือ ECRS (การกำจัด, การรวบรวม, การจัดเรียงใหม่ และการทำให้ง่ายขึ้น)
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
This research aims to improve the order processing process of the sea export department of a freight forwarder company that focus on shipments with the FOB, EXW, and CIF terms. The investigation begins with the process mapping using the flow chart and IDEFO methods to thoroughly identify all key activities involved. Additionally, through a questionnaire survey related employees and customers are asked to identify problems encountered. The research finds that the three most significant problems are 1) the discrepancy in the sales cost and the shipping invoice, 2) the delay in correcting or confirming the bill of lading, and 3) the errors in booking confirmation. Fish bone diagrams are used to analyze the root causes of these problems. Finally, initiatives developed under the ECRS (Eliminate, Combine, Rearrange and Simplify) framework are proposed to improve the processes.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
คณะทอง, ชนัสฐา, "การปรับปรุงกระบวนการคำสั่งซื้อของลูกค้า : กรณีศึกษา บริษัท Freight forwarder" (2022). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 8280.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/8280