Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Data warehouse and decision support system of information technology support service business

Year (A.D.)

2022

Document Type

Independent Study

First Advisor

พิมพ์มณี รัตนวิชา

Faculty/College

Faculty of Commerce and Accountancy (คณะพาณิชยศาสตร์และการบัญชี)

Degree Name

วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

เทคโนโลยีสารสนเทศทางธุรกิจ

DOI

10.58837/CHULA.IS.2022.118

Abstract

การบริหารองค์กรในปัจจุบัน สถิติและข้อมูลเป็นสิ่งสำคัญ หากองค์กรใดไม่มีการเก็บข้อมูล อาจทำให้สูญเสียโอกาสและผลประโยชน์ โดยเฉพาะกลุ่มธุรกิจเทคโนโลยีและสารสนเทศที่มีการเปลี่ยนแปลงทางด้านเทคโนโลยีอย่างรวดเร็ว และมีอัตราการแข่งขันในธุรกิจสูง คุณภาพของการบริการที่ดีและมีประสิทธิภาพจึงเป็นสิ่งสำคัญที่จะทำให้เกิดความพึงพอใจให้กับลูกค้าที่ใช้บริการ การใช้สถิติและข้อมูลมาเป็นตัวช่วยในการบริหารองค์กรจึงเป็นสิ่งสำคัญ ที่จะช่วยให้องค์กรสามารถเข้าใจถึงสถานการณ์ที่เกิดขึ้น เพื่อจะนำไปใช้ในการพัฒนาคุณภาพและประสิทธิภาพของการบริการให้ดียิ่งขึ้น โครงการ “คลังข้อมูลและระบบสนับสนุนการตัดสินใจของธุรกิจให้บริการสนับสนุนด้านเทคโนโลยีสารสนเทศ” นี้ประกอบด้วย 5 ระบบหลัก ได้แก่ ระบบวิเคราะห์ใบงาน ระบบวิเคราะห์ความพึงพอใจของลูกค้า ระบบวิเคราะห์คุณภาพบริการ ระบบวิเคราะห์ภาระงาน และระบบวิเคราะห์รายได้และกำไรขั้นต้น ระบบได้พัฒนาขึ้นบนระบบจัดการฐานข้อมูล Microsoft SQL Server Version 2019 และใช้เครื่องมือต่าง ๆ ของชุดโปรแกรม Microsoft Power BI 2.93 ในการจัดทำระบบวิเคราะห์และแสดงผลข้อมูล ระบบสารสนเทศจากโครงการพิเศษนี้จะช่วยให้ผู้บริหารสามารถวิเคราะห์ข้อมูลขององค์กรในมุมมองต่าง ๆ ได้อย่างถูกต้องและรวดเร็ว เพื่อนำไปใช้ประกอบการตัดสินใจในการดำเนินธุรกิจได้อย่างเหมาะสมและมีประสิทธิภาพ ซึ่งจะสร้างประโยชน์ให้แก่องค์กรโดยรวม

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

Nowadays, statistics and information are important for organization management. If an organization does not collect data, it may result in losses of opportunity and benefit, especially in the information and technology business with rapid technological changes and a highly competitive rate in the business. The quality and efficiency of a good service is therefore important to ensure customer satisfaction. Using statistics and data as a tool to manage the organization is therefore important to help the organization understand the situation. Statistics and data can be used to improve the quality and efficiency of the service better. The "Data Warehouse and Decision Support System of Information Technology Support Service Business" project consists of 5 main systems: (1) Ticket Analysis System, (2) Customer Satisfaction Analysis System, (3) Service Quality Analysis System, (4) Workload Analysis System, (5) Revenue and Gross Profit Analysis System. These systems were developed using Microsoft SQL Server 2019 as the database management system and Microsoft Power BI Desktop Version 2.93 as the developing tool. The developed system will enable the management team to analyze data from various perspectives more accurately and rapidly, which will lead to efficient decision making and eventually increase the efficiency of the organization's operations.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.