Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Assessment on health and ecosystem impacts and costs of ozone formation from passenger transport in bangkok metropolitan region

Year (A.D.)

2022

Document Type

Thesis

First Advisor

ศิริมา ปัญญาเมธีกุล

Second Advisor

ตระการ ประภัสพงษา

Faculty/College

Faculty of Engineering (คณะวิศวกรรมศาสตร์)

Department (if any)

Department of Environmental Engineering (ภาควิชาวิศวกรรมสิ่งแวดล้อม)

Degree Name

วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

วิศวกรรมสิ่งแวดล้อม

DOI

10.58837/CHULA.THE.2022.1381

Abstract

ในงานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อประเมินและเปรียบเทียบการปล่อยมลพิษ, ผลกระทบและต้นทุนทางสุขภาพและระบบนิเวศของการก่อตัวของโอโซนจากการขนส่งทางถนน, ทางราง และทางน้ำในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล โดยการใช้การประเมินวัฏจักรชีวิต การขนส่งในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล ปี 2565 มีปริมาณมลพิษ NOx และ NMVOCs อยู่ที่ 5.05E+04 ตัน/ปี และ 2.61E+04 ตัน/ปี ตามลำดับ มีผลกระทบทางสุขภาพและระบบนิเวศอยู่ที่ 1.21E+03 DALY/ปี และ 4.95E+00 species·yr/ปี การเปลี่ยนรูปแบบการขนส่งจากทุกรูปแบบการขนส่งเป็นรถโดยสาร 30% ของการขนส่งทั้งหมดในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล ปี2565 พบว่า ปริมาณมลพิษ NOx เพิ่มขึ้น 3% ในขณะที่ปริมาณมลพิษ NMVOCs ผลกระทบทางสุขภาพและระบบนิเวศลดลง 11%, 6.02%, และ 0.5% เมื่อเปรียบเทียบกับการขนส่งในกรุงเทพมหานครและปริมณฑลปกติตามลำดับ การเปลี่ยนรูปแบบการขนส่งจากทุกรูปแบบการขนส่งเป็นการขนส่งทางน้ำ 30% ของการขนส่งทั้งหมดในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล ปี2565 พบว่าทำให้มีปริมาณมลพิษ NOx เพิ่มขึ้น 79 % และ 0.1% ตามลำดับ และทำให้มีผลกระทบทางสุขภาพและระบบนิเวศเพิ่มขึ้น 44% และ 64% เมื่อเปรียบเทียบกับการขนส่งในกรุงเทพมหานครและปริมณฑลปกติ และ การเปลี่ยนรูปแบบการขนส่งจากทุกรูปแบบการขนส่งเป็นรถไฟไฟฟ้า 30% ของการขนส่งทั้งหมดในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล ปี2565 สามารถลดการมีปริมาณมลพิษ NOx และ NMVOCs ได้อยู่ที่ 22% และ 25% ตามลำดับ และทำให้ผลกระทบทางสุขภาพและระบบนิเวศลดลง 13% และ 20% เมื่อเปรียบเทียบกับการขนส่งในกรุงเทพมหานครและปริมณฑลปกติ

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

Using life cycle assessment, this project seeks to estimate and compare the emission inventories, health and ecosystem impacts, and costs of ozone formation from road transport, rail transport, and water transport in the Bangkok Metropolitan Region (BMR). The total NOx and NMVOC emissions from transport in the BMR were 5,05E+04 tonnes per year and 2,61E+04 tonnes per year, respectively. The health and ecosystem impact was calculated to be 1.21E+03 DALY per year multiplied by 4.95E+00 species·yr per year. In 2022, if 30% of all modes of transport in BMR were converted to buses. As a consequence, NOx emissions in BMR were 3% higher, while NMVOC emissions, health impact, and ecosystem were 11%, 6.02%, and 0.5% lower, respectively. In 2022, 30% of all modes of transportation in BMR were buses. In 2022, if thirty percent of all modes of transportation in BMR were converted to water transport. The NOx and NMVOC emissions were 79% and 0.1% higher; the health impact and ecosystem impact were 44% and 64% higher compared to the status quo for BMR transport. In 2022, if 30% of all modes of transport in BMR were converted to electric trains. NOx and NMVOC emissions decreased by 22% and 25%, respectively. The health impact and ecosystem were 13% and 20% less than the status quo for BMR transport.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.