Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
An analysis of vehicle routing for after service using geographic information system : a case study of XYZ company
Year (A.D.)
2020
Document Type
Independent Study
First Advisor
พรรณี ชีวินศิริวัฒน์
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
การจัดการด้านโลจิสติกส์
DOI
10.58837/CHULA.IS.2020.231
Abstract
ปัจจุบันการแข่งขันในธุรกิจบอร์ดแบนด์อินเทอร์เน็ต การได้กำไรในด้านการบริการหลังการขาย คือการลดต้นทุนค่าใช้จ่ายในการดำเนินงานหรือการลดระยะการเดินทางการให้บริการของช่างที่ไปบ้านลูกค้ากรณีมีเหตุแจ้งเสีย งานวิจัยนี้จึงมีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์การจัดเส้นทางบริการหลังการขาย เพื่อยกระดับการดำเนินงานในปัจจุบัน โดยมุ่งเน้นประหยัดต้นทุนด้านการบริการหลังการขาย คือลดระยะเส้นทางการดำเนินงานให้น้อยลง โดยพิจารณาจากตำแหน่งลูกค้าที่ต้องให้บริการ เวลาที่ลูกค้านัดหมาย และระยะทางในการเดินทางของช่าง โดยนำระบบสารสนเทศทางภูมิศาสตร์มาประยุกต์ในการจำลองเส้นทางการทำงานแบบเดิม โดยให้วิเคราะห์แบบคงลำดับการทำงานแบบเดิม (ฟังก์ชัน Route) และวิเคราะห์เส้นทางการทำงานแบบใหม่ที่เหมาะสม โดยให้จัดลำดับลูกค้าใหม่ได้ (ฟังก์ชัน Vehicle Routing Problem หรือ VRP) ผลการวิจัยพบว่า สามารถลดจำนวนเส้นทางการให้บริการของช่างได้ถึง 15 เส้นทาง คิดเป็นลดลงร้อยละ 6.12 สามารถลดระยะการทำงานได้ถึง 1,730.83 กิโลเมตร คิดเป็นลดลงร้อยละ 20.59 แต่ในส่วนของการตรงต่อเวลานัดหมายลดลงจากเดิม 3.31% ซึ่งเป็นการล่าช้าในเวลาไม่เกิน 10 นาที
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
Nowadays in the Internet broadband industry competition, the profitability in after sales service comes from reducing the operating costs or shortening the travel distance to provide service at customer’s home. This research aims to improve the current operation of the company by analyzing the suitable routing of after sale service to reduce costs in after sale service. Cost reduction can be achieved by shortening the distance of the operation which requires the consideration of customer location, the timetable of customer s appointment, and the travel distance of the technician for comparing and analyzing the distance between the new service routes and the current service route. The geographic information system (GIS) network analysis is applied by using route function to simulate the existing routes and using the Vehicle Routing Problem (VRP) function to solve the problems and return the optimum routes. The result revealed that the number of service routes can be reduced by 15 routes, or 6.12 percent. The total distance can be reduced by 1,730.83 kilometers, or 20.59 percent, while the punctuality of appointments (within 10 minutes delay) was increased 3.31 percent.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
พูลพุฒ, ธมนวรรณ, "การวิเคราะห์การจัดเส้นทางการให้บริการหลังการขายด้วยระบบสารสนเทศภูมิศาสตร์ : กรณีศึกษา บริษัท XYZ" (2020). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 7300.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/7300