Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Loss deduction in a supply chain of automotive part
Year (A.D.)
2020
Document Type
Independent Study
First Advisor
กฤษณา วิสมิตะนันทน์
Second Advisor
สมพงษ์ ศิริโสภณศิลป์
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
การจัดการด้านโลจิสติกส์
DOI
10.58837/CHULA.IS.2020.228
Abstract
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อปรับปรุงกระบวนการทำงานของ บริษัทกรณีศึกษา ส่งออกชิ้นส่วนยานยนต์ เพื่อลดปัญหาการส่งมอบสินค้าที่ไม่ตรงความต้องการของลูกค้า การศึกษานี้ได้ปรุะยุกต์ใช้แนวคิด ลีน ซิกซ์ ซิกมา (Lean Six Sigma) และดำเนินการผ่านกระบวนการที่เรียกว่า DMAIC (Define-Measure-Analysis-Improve-Control) จากข้อมูลข้อร้องเรียนปัญหาคุณภาพสินค้าศึกษาพบว่าอาการสำคัญของปัญหาที่ต้องได้รับการแก้ปัญหาทันที คือ ปัญหาสินค้าจัดส่งไม่ครบ หรือเกินจำนวน ซึ่งจะอาจเกี่ยวข้องกับกระบวนการในห่วงโซ่อุปทานทั้งหมด ตั้งแต่ผู้จัดหาวัตถุดิบไปยังลูกค้า แต่เนื่องจากข้อจำกัด ในการรวบรวมข้อมูลภาคสนามเนื่องจากการแพร่ระบาดของ COVID-19 ขอบเขตของการศึกษาจำกัดเฉพาะขั้นตอนการทำงานในคลังสินค้า กาวิเคราะห์สาเหตุที่แท้จริงจะระบุสาเหตุหลักดังต่อไปนี้ 1) ภาระงานไม่เพียงพอ 2) การฝึกอบรมที่ไม่ดี 3) อุปกรณ์ชั่งน้ำหนักที่ไม่ดี และการเสนอแนวทางปรับปรุงพนักงาน ได้แก่ 1) การปรับสมดุลกำลังคนและการใช้งานล่วงเวลา 2) โปรแกรมการฝึกอบรมใหม่ 3) พัฒนาการควบคุมภาพเพื่อป้องกันข้อผิดพลาดที่สถานีชั่งน้ำหนักและปรับปรุงอุปกรณ์น้ำหนัก คาดว่าการดำเนินการแก้ไขที่เสนอจะนำไปสู่การลดต้นทุนพนักงานชั่วคราว 11% และปัญหาการจัดส่งลดลง 75%
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purpose of this research is to improve work processes of a case of company selling automotive part to reduce the problem of failing to deliver products to customers’ requirement. The study adopts the Lean Six Sigma (Lean Six Sigma) method and is conducted through the so-called DMAIC (Define, Measure, Analysis, Improve, and Control) process. Based on the data on product quality claims, the study finds that the key symptom of the problem that needs immediate attention is the failure to delivery product at the right quantity. While, this problem may concern few process of the whole supply chain from supplier to the customer but in the light of the limitation on field data collection due to the COVID-19 pandemic the scope of the study is limited to the work process in warehouse. The analysis of root causes identifies these following main causes: 1) insufficient workload 2) poor training 3) poor weighing equipment. The corrective actions proposed to improve the workforce include 1) Manpower balancing & the use of overtime 2) New training program 3) Develop the visual control to prevent error at the weighing station and improve weight equipment. It is estimated that the proposed corrective actions will likely lead to 11% reduction in the cost of temporary staff and 75% reduction in delivery problems.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
พูนพิพัฒน์กุล, วิศรุตา, "การลดความสูญเสียในโซ่อุปทานของการส่งออกชิ้นส่วนประกอบรถยนต์" (2020). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 7296.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/7296