Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Catalytic pyrolysis of waste tire over Y-based catalysts: synergistic effect between Pd-Pt
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
การไพโรไลซิสยางรถยนต์หมดสภาพโดยใช้ตัวเร่งปฏิกิริยาวายซีโอไลต์โดยการทำงานร่วมกันของพาลาเดียมและแพลตทินัม
Year (A.D.)
2010
Document Type
Thesis
First Advisor
Sirirat Jitkarnka
Faculty/College
The Petroleum and Petrochemical College (วิทยาลัยปิโตรเลียมและปิโตรเคมี)
Degree Name
Master of Science
Degree Level
Master's Degree
Degree Discipline
Petrochemical Technology
DOI
10.58837/CHULA.THE.2010.2275
Abstract
The waste tire pyrolysis is the promising way to solve the problems of insufficient fuel resources. Its products consist of gas and oil with insufficient qualities for direct uses in engines. Using the bimetallic, Pd and Pt, on Y-zeolite was expected to increase the quality and quantity of pyrolytic products due to the synergistic effect between the two metals. In this work, two different methods: co-impregnation (Pd-Pt/Y) and successive impregnation techniques (Pd*-Pt/Y and Pd-Pt*/Y ; the asterisk indicates the metal impregnated first) were used for preparing the bimetallic catalysts. The amounts of Pd per total metals (a[subscript Pd]) were relatively varied as 0, 0.2, 0.4, 0.6, 0.8, and 1% wt for both sets of catalysts prepared. The objectives were to examine the quantity and quality of the pyrolytic products and to verify the effective composition of catalyst for the production of high quality products. Among the significant results, using the bimetallic catalysts produced high quality oil with a high saturated hydrocarbon and low sulfur content due to the synergistic effect between the Pd and the Pt. The Pd-Pt*/Y at aPd 0.2 and 0.8 with high metal dispersion, wide size distribution, and high sulfur tolerance, can expectedly produce a high-stable fuel with the reason that these ration gave a large amount of saturated hydrocarbons and low number of aromatics and sulfur contens.
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
กระบวนการไพโรไลซิสยางรถยนต์หมดสภาพให้เป็นเชื้อเพลิงเป็นวิธีหนึ่งในการแก้ปัญหาเชื้อเพลิงขาดแคลนและลดการสะสมของขยะยางรถยนต์ในสิ่งแวดล้อม และการใช้วายซีโอไลต์ที่มีการเติมโลหะสองชนิด (แพลตทินัมและพาลาเดียม) เป็นตัวเร่งปฎิกิริยาในกระบวนการไพโรไลซิสสามารถปรับปรุงคุณภาพและปริมาณของผลิตภัณฑ์ได้ ซึ่งเกิดจากการทำงานร่วมกันของโลหะสองชนิดและความด้านทานต่อการเสื่อมสภาพสูงนั่นเอง งานวิจัยนี้เป็นการศึกษาการเตรียมตัวเร่งปฎิกิริยาและอัตราส่วนระหว่างโลหะสองชนิดที่ส่งผลต่อคุณภาพและปริมาณของผลิตภัณฑ์ไพโรไลซิส รวมถึงองค์ประกอบในตัวเร่งปฎิกิริยาที่ให้ผลิตภัณฑ์ที่มีคุณภาพเหมาะสมที่สุด โดยผลิตภัณฑ์ดังกล่าวประกอบด้วยแก๊สและน้ำมัน น้ำมันจากการไพโรไลซิสจะถูกวิเคราะห์ คุณภาพจากการหาปริมาณสารไฮโดรคาร์บอนอิ่มตัวและปริมาณสารประกอบอะโรมาติกส์ในผลิตภัณฑ์ รวมถึง มีการวิเคราะห์สัดส่วนของปิโตรเลียมในผลิตภัณฑ์น้ำมัน ได้แก่แนฟทา, น้ำมันก๊าด, น้ำมันดีเซลเบา, น้ำมัน ดีเซลหนัก เป็นต้น จากผลการทดลองพบว่าการใช้ตัวเร่งปฎิกิริยาที่เติมโลหะสองชนิดนั้น ทำให้ผลิตภัณฑ์น้ำมันที่มีปริมาณไฮโดรคาร์บอนอิ่มตัวและปริมาณแนฟทามากกว่าการใช้ตัวเร่งปฎิกิริยาที่มีโลหะชนิดเดียวซึ่ง เกิดจากการทำงานร่วมกันของโลหะสองชนิด และพบว่าการใช้ตัวเร่งปฎิกิริยาที่เตรียมโดยการเติมโลหะแบบทีละตัวโดยเติมโลหะแพลตทินัมก่อนที่อัตราส่วนปริมาณของพาลาเดียมต่อปริมาณของโลหะทั้งหมดในตัวเร่งปฎิกิริยาเท่ากับ 0.2 และ 0.8 สามารถที่จะนำมาใช้เพื่อการผลิตน้ำมันที่มีความเสถียรสูงได้เพราะผลิตภัณฑ์ที่ ได้จากตัวเร่งปฎิกิริยานี้มีปริมาณของไฮโดรคาร์บอนอิ่มตัวสูง และปริมาณซัลเฟอร์ในน้ำมันต่ำ
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
Latthikawiboon, Thirapat, "Catalytic pyrolysis of waste tire over Y-based catalysts: synergistic effect between Pd-Pt" (2010). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 72939.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/72939