Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

กรณีศึกษาการวิเคราะห์เชิงพรรณนาการตลาดและกลยุทธ์ทางธุรกิจขอบริษัท พีทีจี เอเนอยี จำกัด (มหาชน) ในปี 2556 ต่อผลการดำเนินงานทางธุรกิจ

Year (A.D.)

2020

Document Type

Independent Study

First Advisor

San Sampattavanija

Faculty/College

Faculty of Economics (คณะเศรษฐศาสตร์)

Degree Name

Master of Arts

Degree Level

Master's Degree

Degree Discipline

Business and Managerial Economics

DOI

10.58837/CHULA.IS.2020.2

Abstract

Corporate strategy is a key factor to drive company business performance which can be measured by several factors. Effective strategies can lead to positive business performance in several dimensions as well as creating a strong brand. Strong brand also enhances positive evaluations of brand awareness, product quality and customer perception. Hence, re-branding is also important to create a strong brand to adapt to the recent world. This paper will focus on three main corporate strategies which are petrol station expansion, max card membership enhancement, and non-oil business expansion in order to support rebranding campaign of PTG Energy Public Company Limited in 2013, how they affect company business performance in terms of sales volume, net profit and market share. In case, corporate can perform well after implementing the particular strategies, we will have to evaluate external factors whether they partly support the corporate performance or only the company strategies themselves.

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

กลยุทธ์ของบริษัทคือปัจจัยสำคัญในการผลักดันผลการดำเนินงานทางธุรกิจของแต่ละบริษัท ซึ่งสามารถวัดได้จากหลายปัจจัย โดยกลยุทธ์ที่มีประสิทธิภาพจะนำพาไปสู่ผลการดำเนินงานทางธุรกิจเชิงบวกในหลายๆแง่มุม รวมทั้งยังสามารถสร้างเครื่องหมายการค้าที่มั่นคงได้ เครื่องหมายการค้าที่มั่นคงยังสามารถส่งเสริมการประเมินการรับรู้ถึงตังบริษัทเอง คุณภาพของสินค้า และการรับรู้ของลูกค้า ดังนั้นการปรับภาพลักษณ์องค์กรจึงมีความสำคัญในการสร้างเครื่องหมายการค้าที่มั่นคงเพื่อที่จะปรับตัวไปกับโลกในยุคปัจจุบัน งานวิจัยนี้จะเน้นไปที่สามกลยุทธ์หลักได้แก่ การขยายสถานีให้บริการน้ำมันค้าปลีก การเพิ่มจำนวนผู้ถือบัตรสมาชิก และการขยายธุรกิจอื่นที่ไม่เกี่ยวข้องกับน้ำมันเชื้อเพลิง ที่ใช้ในการส่งเสริมการปรับภาพลักษณ์องค์กรในปี 2556 ของบริษัท พีทีจี เอ็นเนอยี จำกัด (มหาชน) โดยส่งผลต่อผลการดำเนินงานทางธุรกิจในแง่ของยอดขาย ผลกำไร และส่วนแบ่งทางการตลาด กรณีที่บริษัทสามารถสร้างผลการดำเนินงานได้ดีหลังจากเริ่มดำเนินการตามกลยุทธ์ที่วางไว้ ยังคงต้องประเมินต่อถึงปัจจัยภายนอกว่ามีส่วนในการส่งเสริมผลการดำเนินงานของบริษัทมากน้อยเพียงใด หรือ ผลการดำเนินงานทางธุรกิจของบริษัทเชิงบวกมาจากกลยุทธ์ของบริษัทเท่านั้น

Included in

Economics Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.