Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
ความสัมพันร์ระว่างความน่าเชื่อถือชองของออนไลน์วิดีโอเกมอินฟลูเอนเซอร์และความตั้งใจซื้อชองผู้บริโภค
Year (A.D.)
2020
Document Type
Independent Study
First Advisor
Smith Boonchutima
Faculty/College
Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)
Degree Name
Master of Arts (Communication Arts)
Degree Level
Master's Degree
Degree Discipline
Strategic Communication Management
DOI
10.58837/CHULA.IS.2020.106
Abstract
The objective of this study is to exterminate the relationship between video game online influencer’s credibility and purchase intention on video game products. By using video game online influencers to measure how their credibility can have a positive effect on likelihood to purchase video game products. The study used source credibility concept as framework to measure the effectiveness of influencer credibility. Source credibility concept is consisting of three dimension which are attractiveness, trustworthiness, and expertise. The study has selected a Youtuber named Pewdiepie also known as Felix Kjellberg and examine how his viewers perceived his credibility. This study has the sample size of 200. The result illustrated the positive relationship between purchase intention and Influencer’s sources credibility (r= 5.16). Additionally, the result showed expertise has the strongest relation to purchase intention. Pewdiepie was perceived as attractive (M= 3.84) and trustworthy (M= 3.73) but neutral in expertise (M = 3.31). This can interpret as Pewdiepie have less opportunity to expressed his expertise. The overall finding suggested that marketers and online video game influencers should not overlook expertise credibility as to illustrate the level of credibility for influencers to make valid assessments on video game products.
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อความสัมพันร์ระว่างความน่าเชื่อถือชองของออนไลน์วิดีโอเกมอินฟลูเอนเซอร์และความตั้งใจซื้อชองผู้บริโภค.โดยการวิจัยใด้ใช้ความหน้าเชื่อถือของวิดีโอเกมอินฟลูเอนเซอร์เป็นตัววัดความตั้งใจซื้อชองผู้บริโภคต่อสินค้าวิดีโอเกม.การวิจัยใช้หลักการเรืองความน่าเชื่อถือของแหล่งเป็นปัจจัยหลักในการวัดประสิทธิภาพของอินฟลูเอนเซอร์.ความน่าเชื่อถือของแหล่งแบ่งเป็นสามสวนให้แก่ ความน่าดึงดูด, ความคู่ควรแก่การไว้วางใจ และ ความเชี่ยวชาญ.การวิจัยใด้เลือกยูทูปเบอร์ซือว่า Pewdiepie ซื่อจริงคือFelix Kjellberg เพือวิเคราะร์ว่าผู้ชมคิดเห็ยอย่างกับความหน้าซือถือของPewdiepie.ผลการวิจัยสือให้เห็นว่าความน่าเชื่อถือมีผลทางบวกต่อความตั้งใจซื้อชองผู้บริโภค.(r= 5.16) โดยความเชี่ยวชาญมีความสัมพันธ์กับตั้งใจซื้อชองผู้บริโภคมากทีสุด. ผู้ชมเห็นว่า Pewdiepie มีความน่าดึงดูด(M= 3.84) และความคู่ควรแก่การไว้วางใจ (M= 3.73) แต่มีความเชียวชาญในระดับปานกลาง(M = 3.31).ผลการวิจัยสือให้เห็นว่า Pewdiepie มีโอกาศน้อยในการแสดงออกความเชี่ยวชาญออกมา. ผลของการวิจัยสามารถสรุปใด้ว่าแนะนำให้ผู้การตลาดและวิดีโอเกมอินฟลูเอนเซอร์ควรให้ความสนใจกับความเชียวชาญเนืองจากว่าความเชียวชาญนั้นสือถึงความสามารถในประเมินคุ่นค้าของสินค้าวิดีโอเกม.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
Sankosik, Aniwat, "Relationship between online video game influencer’s credibility and purchase intention" (2020). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 7161.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/7161