Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

ผลกระทบของการนำเสนอตราสินค้าที่เน้นความบันเทิงด้วยถ้อยคำผกผันเชิงหยอกล้อต่อพฤติกรรมผู้บริโภค

Year (A.D.)

2019

Document Type

Independent Study

First Advisor

Saravudh Anantachart

Faculty/College

Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)

Degree Name

Master of Arts (Communication Arts)

Degree Level

Master's Degree

Degree Discipline

Strategic Communication Management

DOI

10.58837/CHULA.IS.2019.88

Abstract

The objective of this study was to investigate the impact of playful ironic branded entertainment on consumer behavior, including understanding, attitude toward the brand, attitude toward the branded entertainment, source characteristics, and purchase intention, on a low-involvement product, Milo, a chocolate malt beverage. Pre-experimental setting, with static group design, was employed to collect data from 120 undergraduate students at the Faculty of Economics, Thammasat University, during April 2020. The result indicated that both playful ironic branded entertainment and non-playful ironic branded entertainment gave similar impacts on consumer behavior. Attitude toward the brand was the only sub-variable that the playful ironic branded entertainment produced significantly higher mean score than the non-playful ironic branded entertainment.

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

การวิจัยในครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลกระทบของการนำเสนอตราสินค้าที่เน้นความบันเทิงด้วยถ้อยคำผกผันเชิงหยอกล้อต่อพฤติกรรมผู้บริโภค ซึ่งประกอบไปด้วย ความเข้าใจ ทัศนคติต่อตราสินค้า ทัศนคติต่อการนำเสนอตราสินค้าที่เน้นความบันเทิง คุณลักษณะของผู้ส่งสาร และความตั้งใจซื้อสินค้า ในสินค้าที่มีความเกี่ยวพันต่ำ ซึ่งเป็นเครื่องดื่มช็อคโกแลตมอลต์ตราไมโล โดยใช้การวิจัยเชิงทดลอง เก็บข้อมูลจากนักศึกษาระดับปริญญาตรี คณะเศรษฐศาสตร์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ จำนวน 120 คน ในช่วงเดือนเมษายน พ.ศ. 2563 ผลการวิจัยพบว่า การนำเสนอตราสินค้าที่เน้นความบันเทิงด้วยถ้อยคำผกผันเชิงหยอกล้อ ให้ผลที่ไม่แตกต่างจากการนำเสนอตราสินค้าที่เน้นความบันเทิงโดยปราศจากถ้อยคำผกผันเชิงหยอกล้อ โดยมีเพียงแค่ทัศนคติต่อตราสินค้าเพียงตัวแปรเดียว ที่การนำเสนอตราสินค้าที่เน้นความบันเทิงด้วยถ้อยคำผกผันเชิงหยอกล้อ ส่งผลให้ทัศนคติต่อตราสินค้าสูงกว่าการนำเสนอตราสินค้าที่เน้นความบันเทิงโดยปราศจากถ้อยคำผกผันเชิงหยอกล้ออย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.