Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

การแก้ปัญหาการจัดวิชาสอนตามระดับแอลฟาจากความพอใจแบบฟัซซีของผู้สอน

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

SOLVING TEACHING COURSE ASSIGNMENT PROBLEM WITH α - LEVEL FROM INSTRUCTORS’ FUZZY SATISFACTION

Year (A.D.)

2013

Document Type

Thesis

First Advisor

พันทิพา ทิพย์วิวัฒน์พจนา

Faculty/College

Faculty of Science (คณะวิทยาศาสตร์)

Degree Name

วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

คณิตศาสตร์ประยุกต์และวิทยาการคณนา

DOI

10.58837/CHULA.THE.2013.815

Abstract

งานวิจัยนี้สนใจปัญหาการจัดวิชาให้กับผู้สอนด้วยความพอใจของผู้สอน โดยใช้ข้อมูลของภาควิชาคณิตศาสตร์และวิทยาการคอมพิวเตอร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ในภาคการศึกษาปลาย ปีการศึกษา 2554 ซึ่งประกอบไปด้วย 82 วิชา และผู้สอน 58 คน อย่างไรก็ตามข้อมูลเดิมของความพอใจของผู้สอนของงานวิจัยนี้ได้ถูกเปลี่ยนให้เป็นระดับความเป็นสมาชิกของความพอใจ นอกจากนี้งานวิจัยจะใช้ตัวเลขฟัซซีเข้ามาประยุกต์ใช้ในการจัดการกับความคลุมเครือของระดับความเป็นสมาชิกของความพอใจ โดยวัตถุประสงค์ของงานวิจัยนี้คือการลดจำนวนวิชาที่ต้องสอนด้วยความพอใจในอันดับสุดท้าย และศึกษาผลของการใช้ตัวเลขฟัซซีเข้ามาประยุกต์ในตัวแบบของการจัดวิชาให้กับผู้สอน

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

This work presents a teaching course assignment problem with instructors’ preference. The real data used in the work are collected from the department of the Mathematics and Computer Science, Chulalongkorn University in the second semester of 2011 which contains 82 subjects and 58 instructors. However, this work changes the original level of instructors’ preference information, into the membership function of preference. In addition, a fuzzy number is applied in the problem to manage an ambiguity of the membership function of preference. The proposes of this work are to reduce the number of the least preffered subjects and study the result of using fuzzy number in teaching course assignment model.

Share

COinS