Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมวิชาชีววิทยาเรื่อง "การขับถ่าย" สำหรับระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Construction of a science programmed lesson on "Excretion" at the upper secondary education level
Year (A.D.)
1977
Document Type
Thesis
First Advisor
โรจนี จะโนภาษ
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
มัธยมศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.1977.68
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะสร้างบทเรียนแบบโปรแกรม วิชาวิทยาศาสตร์เรื่อง “การขับถ่าย" สำหรับระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย และหาประสิทธิภาพของบทเรียนตามเกณฑ์มาตรฐาน 90/90 ผู้วิจัยได้ดำเนินการสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมเป็นลำดับขั้นดังนี้ คือ ศึกษาหลักสูตร ชีววิทยา ระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย และหนังสือแบบเรียนชีววิทยาต่าง ๆ เลือกชนิดและเทคนิคในการสร้างบทเรียน ตั้งวัตถุประสงค์ทั่วไป และวัตถุประสงค์เชิงพฤติกรรมของบทเรียน สร้างบทเรียนและแบบสอบให้สอดคล้องกับวัตถุประสงค์ที่ตั้งไว้ แล้วนำบทเรียนที่สร้างขึ้นไปทดลองใช้กับนักเรียน ระดับมัธยมศึกษาปีที่ 4 3 ครั้ง นำผลการทดลองมาแก้ไข และวิเคราะห์หาประสิทธิภาพของบทเรียนตามเกณฑ์มาตรฐาน 90/90 ผลการวิจัยปรากฏว่า บทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นมีประสิทธิภาพ 96.46/80.94 ซึ่งต่ำกว่าเกณฑ์มาตรฐานที่ตั้งไว้ แต่เมื่อวิเคราะห์ผลต่างระหว่างค่าเฉลี่ยของคะแนนก่อนเรียนและหลังเรียนบทเรียนแบบโปรแกรม ปรากฏว่าแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญ ทางสถิติที่ระดับ .01 จึงกล่าวได้ว่าบทเรียนเรื่อง “การขับถ่าย" นี้ทำให้นักเรียนมีความรู้เพิ่มขึ้น
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purpose of this research was to construct a science programmed lesson on “Excretion" at the Upper Secondary Education Level, and to find out its effectiveness according to the 90/90 standard. Research procedures and activities were carried out in steps as follow : studying the curriculum of biology and the biology textbooks at the Upper Secondary Education Level ; Selecting of kinds and techniques for constructing the programmed lesson ; defining the general and behavioral objectives ; constructing the programmed lesson and a test to meet the defined objectives to used as the pre-test and post-test ; and trying out three times with the student at the Upper Secondary Education Level. The result of the study showed that the effectiveness of the programmed lesson was 96.46-80.94, which was lower than the 90/90 standard. However, the analysis of the arithmetic means of both pre-test and post-test have indicated a statistically significant difference at the level of .01. It could be concluded that this programmed lesson has significant improved the knowledge of the students.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
รัตนสุวรรณ, กอบกุล, "การสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมวิชาชีววิทยาเรื่อง "การขับถ่าย" สำหรับระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย" (1977). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 60909.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/60909