Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การวิเคราะห์แบบสอบคัดเลือกนักเรียนฝึกหัดครู ระดับประกาศนียบัตรวิชาการศึกษา ของวิทยาลัยครูนครสวรรค์
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
An analysis of Nakornsawan Teachers' College entrance examination test at the certificate of edcuation level
Year (A.D.)
1976
Document Type
Thesis
First Advisor
ประคอง กรรณสูต
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
วิจัยการศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.1976.379
Abstract
การวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อวิเคราะห์แบบสอบคัดเลือกนักเรียนฝึกหัดครูระดับประกาศนียบัตรวิชาการศึกษา ของวิทยาลัยครูนครสวรรค์ ประจำปีการศึกษา 2518 สุ่มตัวอย่างกระดาษคำตอบจำนวน 370 ฉบับจากจำนวนผู้เข้าสอบทั้งหมด 4,174 คน เพื่อหาระดับความยาก อำนาจจำแนก และสัมประสิทธิ์แห่งความเที่ยงสุ่มตัวอย่างนักเรียนที่ผ่านการสอบคัดเลือกได้จำนวน 200 คน เพื่อคำนวณสัมประสิทธิ์แห่งความตรงเชิงพยากรณ์ของแบบสอบคัดเลือก ผลการวิจัยปรากฏว่า 1. แบบสอบคัดเลือกแต่ละวิชา มีข้อสอบที่มีระดับความยากและอำนาจจำแนกดีตามเกณฑ์เรียงลำดับดังนี้ วิชาความรู้ทั่วไป สังคมศึกษา วิทยาศาสตร์ ภาษาอังกฤษ ภาษาไทย และคณิตศาสตร์ คิดเป็นร้อยละ 84, 78, 76, 68, 66 และ 60 ตามลำดับ 2. แบบสอบคัดเลือกวิชา ความรู้ทั่วไป สังคมศึกษา วิทยาศาสตร์ ภาษาอังกฤษ ภาษาไทย และคณิตศาสตร์ มีสัมประสิทธิ์แห่งความเที่ยงเท่ากับ .7419, .7412, .7126, .6522, .6211 และ .5973 ตามลำดับ 3. สัมประสิทธิ์แห่งความตรงเชิงพยากรณ์เมื่อใช้แบบสอบทั้ง 6 วิชา คือ ความรู้ทั่วไป คณิตศาสตร์ ภาษาไทย ภาษาอังกฤษ วิทยาศาสตร์ และสังคมศึกษาร่วมกันพยากรณ์เกณฑ์ มีค่า .7084 มีนัยสำคัญที่ระดับ .05 สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์พหุคูณเมื่อใช้แบบสอบ 5 วิชา คือ ความรู้ทั่วไป คณิตศาสตร์ ภาษาไทย ภาษาอังกฤษ และวิทยาศาสตร์ ร่วมกันพยากรณ์เกณฑ์ มีค่า .7062 ซึ่งไม่แตกต่างกับเมื่อใช้แบบสอบทั้ง 6 วิชาร่วมกันพยากรณ์ ที่ระดับความมีนัยสำคัญ .05 ดังนั้นเมื่อตัดแบบสอบวิชาสังคมศึกษาออกจากแบบสอบชุดนี้แล้วก็ยังมีประสิทธิ์ภาพในการพยากรณ์ไม่แตกต่างกันจากการใช้แบบสอบคัดเลือกทั้ง 6 วิชา 4. สมการถดถอยพหุคูณที่ใช้พยากรณ์ ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน (y) ของนักเรียนคือ z[subscript y] = .0772 z[subscript 1] + .2877 z[subscript 2]+.2285 z[subscript 3]+.3002z[subscript 4]+.1515 z[subscript 5]+.0696 z[subscript 6]
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purpose of this research was to analyse the Nakornsawan Teachers’ College entrance examination test at the f Certificate of Education level for the academic .year 1975. The research aims at finding out the level of difficulty of the test, the power of discrimination and the reliability coefficient from a random sample of 370 candidates drawn from 4,174 total candidates. Another aim was to find out the predictive validity coefficient of randomly selected 200 first students of Nakornsawan Teachers’ College. The findings were as follows: 1. The qualified, test items of general knowledge, social studies, sciences, English, Thai and mathematics were 84, 78, 76, 68, 66 and 60 percent respectively. 2. The reliability coefficient of general knowledge, Social studies, sciences, English, Thai and mathematics were.7419, .7412, .7126, .6522, .6211 and .5973 respectively. 3. The predictive validity coefficient of the six tests was .7084 at the significant level of o 05 and the multiple correlation coefficient for the five tests of general knowledge, mathematics; Thai, English and sciences, excluding social studies, jointly predicted was .7062 at the significant level of'.05. As the two coefficients show similarity at the level of .05, the social studies test could be cancelled from the entrance examination without affecting the efficiency of the criterion prediction as when the whole subtests were used. 4. The Multiple regression equation used for predicting grade point average (y) was z[subscript y] = .0772 z[subscript 1] + .2877 z[subscript 2]+.2285 z[subscript 3]+.3002z[subscript 4]+.1515 z[subscript 5]+.0696 z[subscript 6]
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ยรรยงเมธ, ยรรยงค์, "การวิเคราะห์แบบสอบคัดเลือกนักเรียนฝึกหัดครู ระดับประกาศนียบัตรวิชาการศึกษา ของวิทยาลัยครูนครสวรรค์" (1976). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 60536.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/60536