Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การค้าสำเภาของไทยสมัยรัตนโกสินทร์ตอนต้น
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Junk trade of Thailand in the early Bangkok period
Year (A.D.)
1979
Document Type
Thesis
First Advisor
เพ็ญศักดิ์ จักษุจินดา โฮวิทซ์
Second Advisor
ปิยนาถ บุนนาค
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
อักษรศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
ประวัติศาสตร์
DOI
10.58837/CHULA.THE.1979.258
Abstract
ศึกษาวิจัยการค้าสำเภาของไทยในสมัยรัตนโกสินทร์ตอนต้น ทั้งนี้เพื่อที่จะได้ทราบถึงบทบาทอันน่าจะส่งผลต่อการค้าสำเภาที่มีต่อสังคม เศรษฐกิจ และการปกครองของไทยในช่วงเวลานั้น สิ่งที่นำมาพิจารณาร่วมด้วยในการศึกษาวิเคระาห์เรื่องนี้ คือ ความเป็นมาของการค้าสำเภาก่อนสมัยรัตนโกสินทร์ตอนต้น ทั้งนี้เพื่อให้เห็นความต่อเนื่องกันของกิจการค้าประเภทนี้ซึ่งดำเนินมาเป็นระยะเวลานานแล้ว พร้อมกันนั้นก็ได้พิจารณาว่าสภาพสังคม เศรษฐกิจ และการปกครองของไทยในช่วงระยะเวลาดังกล่าวมีความสำคัญอย่างไรหรือไม่ต่อความเจริญก้าวหน้าของการค้าสำเภาทั้งของหลวงและของเอกชน กับทั้งศึกษานโยบายและวิธีดำเนินงาน รวมทั้งบทบาทของผู้มีส่วนเกี่ยวข้องกับการค้าสำเภาในระยะนี้ด้วย ผลของการวิจัยพบว่า การค้าสำเภาโดยเฉพาะของหลวงให้ประโยชน์อย่างมหาศาลแก่ประเทศทั้งทางด้านสังคม เศรษฐกิจ และการปกครองทั้งทางตรงและทางอ้อม แม้กระนั้นการค้าสำเภาของหลวงจำเป็นต้องเลิกล้มไปหลังจากการทำสนธิสัญญาบาวริง ด้วยความจำเป็นทางสถานการณ์ทางการเมือง อย่างไรก็ดีการค้าทางเรือของเอกชนยังคงดำเนินอยู่ต่อมา ในทัศนะของผู้วิจัย การคมนาคมขนส่งทางเรือเป็นวิถีทางที่สะดวกและประหยัดทางหนึ่ง ซึ่งยังผลพลอยได้แก่ประเทศในสยามสงครามด้วย กล่าวคือ รัฐบาลสามารถใช้ทั้งเรือและกำลังคนเป็นกำลังสนับสนุนในการปฏิบัติการทางทหารได้โดยไม่ยากนัก ด้วยเหตุนี้การศึกษาวิจัยจึงน่าจะเป็นประโยชน์สำหรับเป็นแนวทางในการศึกษาค้นคว้าวิจัยการพัฒนาการค้าทางเรือของไทยในระยะเวลาต่อมา อย่างที่เรียกในปัจจุบันว่า "พาณิชย์นาวี"
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
This thesis is aimed at studying and analyzing junk trade of Thailand in the early Bangkok period in order to realize the roles of the trade which effected society, economics and politics of Thailand during the period. The three factors which are considered in this analysis are : firstly, the history of Thai junk trade before the early Bangkok period which presents the sequence of junk trade which has been carried on for a long time; secondly, the conditions of society, economics and politics of Thailand during that period which indicate whether they have influences on the progress of both the royal and junk trade or not; thirdly, the policy and procedure including the roles of the people concerned in this trade. The result of the analysis is that junk trade especially the royal one gave great benefits to society, economics and politics of Thailand, both directly and indirectly. Even so, due to the Bowring Treaty signed under the pressure of politic situations, the royal junk trade was abolished. However, the private maritime trade could survive. According to the researcher, maritime transportation is convenient and economical. It is also potential in war time, i.e., the government can make use of ships and manpower in military activities without difficulty. Hence, the thesis may be useful as a guidline for the study of the development of Thai maritime trade in the next period which at present is called "The Merchant Marine".
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ทินานนท์, วราภรณ์, "การค้าสำเภาของไทยสมัยรัตนโกสินทร์ตอนต้น" (1979). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 59827.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/59827