Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
ความสัมพันธ์ระหว่างความสามารถในการคิดหาเหตุผลเชิงตรรกศาสตร์ กับผลสัมฤทธิ์วิชาวิทยาศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Relationships between logical reasoning abilities and achievement in science of mathayom suksa one students
Year (A.D.)
1979
Document Type
Thesis
First Advisor
ธีระชัย ปูรณโชติ
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
มัธยมศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.1979.402
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อหาความสัมพันธ์ระหว่างความสามารถในการคิดหาเหตุผลเชิงตรรกศาสตร์กับผลสัมฤทธิ์วิชาวิทยาศาสตร์และเพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการคิดหาเหตุผลเชิงตรรกศาสตร์กับผลสัมฤทธิ์วิชาวิทยาศาสตร์ ระหว่างนักเรียนชายกับนักเรียนหญิง กลุ่มตัวอย่างประชากรเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ปีการศึกษา 2521 ในโรงเรียนสังกัดกรมสามัญศึกษา จังหวัดสงขลา จำนวน 286 คน ผู้วิจัยได้ใช้แบบทดสอบ 3 ชุดคือ แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์วิชาวิทยาศาสตร์ แบบทดสอบวัดความสามารถในการคิดหาเหตุผลแบบนิรนัย และแบบทดสอบวัดความสามารถในการคิดหาเหตุผลแบบอุปนัย ไปใช้กับกลุ่มตัวอย่างประชากร แล้วนำข้อมูลมาวิเคราะห์หาความสัมพันธ์โดยใช้สหสัมพันธ์แบบเปียร์สัน สหสัมพันธ์พหุคูณ และสมการถดถอยพหุคูณ และเปรียบเทียบความแตกต่างระหว่างกลุ่มนักเรียนชายกับกลุ่มนักเรียนหญิง โดยวิธีการทดสอบค่าซี ผลการวิจัยพบว่า ที่ระดับนัยสำคัญ .01 ความสามารถในการคิดหาเหตุผลเชิงตรรกศาสตร์มีความสัมพันธ์ในทางบวกกับผลสัมฤทธิ์วิชาวิทยาศาสตร์ ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของกลุ่มนักเรียนชายกับกลุ่มนักเรียนหญิงไม่แตกต่างกัน ผลการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ พบว่าคะแนนผลสัมฤทธิ์วิชาวิทยาศาสตร์ของนักเรียนแต่ละคนสามารถพยากรณ์ได้โดยใช้คะแนนจากแบบทดสอบวัดความสามารถในการคิดหาเหตุผลเชิงตรรกศาสตร์ และผลการทดสอบค่าซี พบว่านักเรียนหญิงมีความสามารถในการคิดหาเหตุผลเชิงตรรกศาสตร์และมีผลสัมฤทธิ์วิชาวิทยาศาสตร์สูงกว่านักเรียนชาย
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The objectives of this study were to investigate the relationships between logical reasoning abilities and achievement in science of Mathayom Suksa One students and to compare logical reasoning abilities and science achievement between boy students and girl students. Subject were 286 Mathayom Suksa One students in the 1978 academic year from public schools in Songkhla Province. All subjects were administered the following instruments: the Deductive Reasoning Test, the Inductive Reasoning Test, and the Science Achievement Test. Obtained data were analyzed by using Pearson’s Product Moment Correlation, Multiple Correlation, Multiple Regression Equation, and Z-test. The results indicated that at the level of .01 there were significant positive correlations between logical reasoning abilities and achievement in science. It was found that there were no significant differences between correlation coefficients obtained from the groups of boy students and girl students. Multiple regression techniques revealed that scores on the Science Achievement Test of each student was predicted by scores on the Logical Reasoning Tests. Significant differences were found between boy students and girl students and those girl students scored higher than boy students on the Logical Reasoning Tests and the Science Achievement Test.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
เครือหงส์, ชัยสงคราม, "ความสัมพันธ์ระหว่างความสามารถในการคิดหาเหตุผลเชิงตรรกศาสตร์ กับผลสัมฤทธิ์วิชาวิทยาศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1" (1979). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 58962.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/58962