Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

ทัศนคติทางการเมืองของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Political attitudes of the upper secondary school sutdents

Year (A.D.)

1980

Document Type

Thesis

First Advisor

ลาวัณย์ วิทยาวุฑฒิกุล

Faculty/College

Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)

Degree Name

ครุศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

มัธยมศึกษา

DOI

10.58837/CHULA.THE.1980.171

Abstract

วัตถุประสงค์ของการวิจัย การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะ (1) ศึกษาทัศนคติทางการเมืองของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย (2) เปรียบเทียบทัศนคติทางการเมืองของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย ในระหว่างนักเรียนชายกับนักเรียนหญิง นักเรียนที่มีภูมิลำเนาอยู่ที่ในเขตตัวเมืองกับนักเรียนที่มีภูมิลำเนาอยู่นอกเขตตัวเมือง นักเรียนที่บิดามารดามีพื้นฐานการศึกษา อาชีพและวิธีการอบรมเลี้ยงดูบุตรต่างกัน วิธีดำเนินการวิจัยผู้วิจัยได้สร้างแบบสอบถามและแบบวัดทัศนคติทางการเมืองของนักเรียนในเรื่องการเมืองโดยทั่วๆ ไป ผู้นำทางการเมือง ระบบการปกครองของประเทศ สถาบันทางการเมือง และการมีส่วนร่วมทางการเมือง โดยสร้างเป็นแบบมาตราส่วนประเมินค่า (Rating Scale) ของลิเคิร์ท จำนวน 42 ข้อ แบบสอบถามมีความตรง (Validity) โดยการตัดสินของผู้ทรงคุณวุฒิและมีความเที่ยง (Reliability) 0.71 และเลือกกลุ่มตัวอย่างประชากร ได้แก่นักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ โดยวิธีสุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้น (Stratified Random Sampling) ตามเขตการศึกษากับประเภทโรงเรียน และสุ่มตัวอย่างแบบง่าย (Simple Random Sampling) ตามโรงเรียนเพื่อให้ได้นักเรียนจำนวน 540 คน ผู้วิจัยได้วิเคราะห์ข้อมูลโดยการทดสอบค่าซี (Z-test) กับค่า ไคสแควร์ (Chi-Square) และหาอัตราส่วนร้อยละ ผลการวิจัย 1. นักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายส่วนใหญ่มีทัศนคติทางการเมืองในกลุ่มเป็นกลาง คิดเป็นร้อยละ 64.22 ของตัวอย่างประชากรกลุ่มก้าวหน้ามีร้อยละ 29.57 และกลุ่มอนุรักษ์นิยมมีเพียงร้อยละ 6.21 ของตัวอย่างประชากร 2. นักเรียนชายกับนักเรียนหญิง นักเรียนที่มีภูมิลำเนาอยู่ในเขตตัวเมืองกับอยู่นอกเขตตัวเมือง มีทัศนคติทางการเมืองไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 3. ระดับการศึกษา อาชีพ และการเลี้ยงดูอบรมสั่งสอนของบิดามารดาไม่มีผลทำให้ทัศนคติทางการเมืองของนักเรียนแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

Purposes The purposes of this research were: (1) to study the political attitudes of the upper secondary school students, (2) to compare the students' political attitudes on the basis of their sex, residence, their parents' educational background, occupation, and ways of bringing up the students, Procedures. A questionnaire constructed by the researcher on students' political attitudes towards political affairs in general, political leadership, political doctrine, political institutions and political participation, consisted of 42 Likert Rating Scale Type items was adminrtorcd to a group of 540 secondary school students stratified by educational region and school, were randomly selected from the Northeast. The validity of the questionnaire was judged by the experts and its reliability was 0.71. The results of the questionnaire were interpreted in terms of Z-test, Chi-square test, and percentage. Results The findings were as follow: 1. The students' political attitudes were divided into three groups: in which 64.22 percent was moderate, 29.57 percent was liberal and 6.21 percent was conservative. 2. The political attitudes of urban and rural students' both male and female were not significantly different at the .05 level. 3. The parents educational background, occupation and ways of bringing up the children did dot effect the students' political attitudes significantly at the .05 level.

Share

COinS