Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
ภาพสะท้อนสตรีไทยในสื่อเวิลด์ ไวด์ เว็บ (World wide web)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
The image of Thai women in World Wide Web
Year (A.D.)
1999
Document Type
Thesis
First Advisor
ปาริชาต สถาปิตานนท์ สโรบล
Faculty/College
Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)
Degree Name
นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
นิเทศศาสตรพัฒนาการ
DOI
10.58837/CHULA.THE.1999.349
Abstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาภาพสะท้อนของสตรีไทยที่ปรากฏอยู่ในสื่อเวิลด์ ไวด์ เว็บ ด้วยการวิเคราะห์เนื้อหาเพื่อศึกษารูปแบบ ประเด็นเนื้อหาและทิศทางการนำเสนอภาพของสตรีไทยในเว็บไซต์ จำนวน 50 ตัวอย่าง ซึ่งเป็นผลจากการสืบค้นข้อมูลผ่านระบบสืบค้นข้อมูล หรือ Search Engine 5 ระบบ คือ Yahoo, Alta Vista, Infoseek, Lycos และ excite โดยการใช้คำสำคัญในการสืบค้นว่า "Thai Women" พร้อมทั้งการสัมภาษณ์ผู้ส่งสารในเว็บไซต์เพื่อศึกษามุมมอง หลักการและแนวคิดในการนำเสนอภาพสตรีไทยผ่านสื่อชนิดนี้ ผลการวิจัยพบว่า การสืบค้นปรากฏผลเป็นเว็บไซต์หลักๆ 4 ประเภทในสัดส่วนใกล้เคียงกัน คือ 1) เว็บไซต์บริการจัดหาคู่และเพื่อนทางจดหมาย 2) เว็บไซต์บริการทางเพศ ลามกอนาจาร 3) เว็บไซต์เกี่ยวกับบทบาทของสตรีด้านต่างๆ และ 4) เว็บไซต์อื่นๆ ที่ไม่เกี่ยวข้องกับสตรีไทยโดยตรง ในด้านรูปแบบการนำเสนอที่นิยมใช้ในการบรรยายถึงสตรีไทย คือ การใช้ข้อความบรรยายคุณสมบัติ และการใช้ภาพนิ่งเป็นหลักในการนำเสนอ โดยเฉพาะในเว็บไซต์ 2 ประเภทแรก ประเด็นของเนื้อหาเกี่ยวกับสตรีไทยที่พบมากที่สุด คือ สตรีกับธุรกิจบริการทางเพศ (จำนวน 20 เว็บไซต์) การนำเสนอสูงเป็นอันดับสอง จำนวน 10 เว็บไซต์คือ เนื้อหาสตรีกับครอบครัว รองลงมาในปริมาณไล่เลี่ยกันคือ สตรีกับสังคม สตรีกับอาชีพทั่วไป สตรีกับสาธารณสุขและสตรีกับการศึกษาอบรม สำหรับด้านทิศทางการนำเสนอภาพสตรีไทย ผลการวิจัยพบว่า มีการนำเสนอในทิศทางเชิงลบครอบครองพื้นที่สูงที่สุด โดยส่วนใหญ่ปรากฏอยู่ในเว็บไซต์ประเภทธุรกิจบริการทางเพศ ลามกอนาจารและเว็บไซต์ธุรกิจบริการจัดหาคู่
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The objective of this research is to explore the image of Thai women in World Wide Web by using content analysis as the major methodology to analyze 50 Web sites resulted from keying "Thai Women" as key word to capture the samples via 5 popular search engines; Yahoo, Alta Vista, Infoseek, Lycos and Excite. The analysis on Thai women's images via this medium includes web presentation formats, content types and directions. In addition, Depth interview was used in order to understand the Web masters/message senders' objectives, opinions and directions. The study reveals that there are 4 different key categories of web site resulted from the search engines ; 1) Matchmaking services and Pen Pal introduction 2) Sex site 3) General roles of women and 4) Others, not directly involved Thai women. The formats vastly used are text mentioned Thai women and still photo of the Thai women especially inthe above first 2 web site categories. The maximum content type presented is women in sex services (total 20 sites). The second runner up is women in family appeared in 10 sites. Other contents presented in almost the same numbers are women in society, women with general careers, women with health and women with learning. The study also discovered that the most Thai women direction presented via World Wide Web is the negative direction which appeared in both Sex site and Matchmaking services site.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
หาสิตะพันธุ์, หัสญา, "ภาพสะท้อนสตรีไทยในสื่อเวิลด์ ไวด์ เว็บ (World wide web)" (1999). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 54591.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/54591