Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

การเปิดรับข่าวสาร ความรู้ ทัศนคติ และพฤติกรรมการบริโภคข้าวกล้องของประชาชนในกรุงเทพมหานคร

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Information exposure, knowledge, attitude and brown rice consumption among Bangkok pepple

Year (A.D.)

1999

Document Type

Thesis

First Advisor

ธนวดี บุญลือ

Faculty/College

Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)

Degree Name

นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

นิเทศศาสตรพัฒนาการ

DOI

10.58837/CHULA.THE.1999.340

Abstract

ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างการเปิดรับข่าวสาร ความรู้และทัศนคติเกี่ยวกับการบริโภคข้าวกล้อง กับพฤติกรรมการบริโภคข้าวกล้องของประชาชนในกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาคือ ประชาชนในกรุงเทพมหานครจำนวน 408 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลคือ แบบสอบถาม การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย t-test One-Way ANOVA ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และการวิเคราะห์ความถดถอยพหุคูณ ประมวลผลด้วยคอมพิวเตอร์โดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูป SPSS ผลการวิจัยพบว่า 1. ประชาชนที่มีเพศ อายุ ระดับการศึกษา อาชีพและรายได้แตกต่างกัน มีการเปิดรับข่าวสารเกี่ยวกับข้าวกล้องแตกต่างกัน 2. ประชาชนที่มีระดับการศึกษาและอาชีพแตกต่างกัน มีความรู้ ทัศนคติ และพฤติกรรมการบริโภคข้าวกล้องแตกต่างกัน 3. การเปิดรับข่าวสารเกี่ยวกับข้าวกล้องมีความสัมพันธ์กับ ความรู้เกี่ยวกับข้าวกล้อง 4. การเปิดรับข่าวสารเกี่ยวกับข้าวกล้อง ไม่มีความสัมพันธ์กับทัศนคติเกี่ยวกับการบริโภคข้าวกล้อง 5. การเปิดรับข่าวสารเกี่ยวกับข้าวกล้องมีความสัมพันธ์กับ พฤติกรรมการบริโภคข้าวกล้อง 6. ตัวแปรที่สามารถอธิบายพฤติกรรมการบริโภคข้าวกล้อง เรียงตามลำดับความสำคัญ ได้แก่ สื่อบุคคล อาชีพค้าขาย/ประกอบอาชีพส่วนตัว ทัศนคติเกี่ยวกับการบริโภคข้าวกล้อง การเปิดรับข่าวสารเกี่ยวกับข้าวกล้อง เพศ และสถานภาพโสด

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

To study the correlations between media exposure, knowledge, attitude and brown rice consumption among people in Bangkok. Questionnaires were used for data collection from a total of 408 samples. Percentage, mean, t-test, One-Way ANOVA, Pearson's product moment correlation coefficient and multiple regression analysis were used for data analysis. The results of the study are as follows: 1. People with different sex, age, education and income are significantly different in information exposure about brown rice. 2. People with different education and occupation are significantly different in brown rice knowledge, attitude and consumption. 3. Information exposure on brown rice is significanty correlated correlated with knowledge about brown rice. 4. Information exposure on brown rice is not significantly correlated with attitude toward brown rice consumption 5. Information exposure on brown rice is significantly correlated with brown rice consumption. 6. The variables best explained brown rice consumption, sorted by most important ones are interpersonal contact, occupation, attitude in brown rice consumption, information exposure on brown rice, gender and marital status.

Share

COinS