Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

ประสบการณ์การเป็นพยาบาลจบใหม่ที่ปฏิบัติงานภายใต้การดูแลของพยาบาลพี่เลี้ยง

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Experiences of being a newly graduated nurse working under supervision of a mentor

Year (A.D.)

2013

Document Type

Thesis

First Advisor

อารีย์วรรณ อ่วมตานี

Faculty/College

Faculty of Nursing (คณะพยาบาลศาสตร์)

Degree Name

พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

การบริหารการพยาบาล

DOI

10.58837/CHULA.THE.2013.434

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาประสบการณ์การเป็นพยาบาลจบใหม่ที่ปฏิบัติงานภายใต้การดูแลของพยาบาลพี่เลี้ยง โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยแบบปรากฏการณ์วิทยาการตีความตามแนวคิดของ Heidegger ผู้ให้ข้อมูล คือ พยาบาลจบใหม่ที่ปฏิบัติงานภายใต้การดูแลของพยาบาลพี่เลี้ยง และมีความเต็มใจในการเข้าร่วมการวิจัยครั้งนี้ เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยวิธีการสัมภาษณ์เจาะลึกและการบันทึกเทป ร่วมกับการบันทึกภาคสนามและการรวบรวมหลักฐานต่างๆ นำข้อมูลมาถอดเทปแบบคำต่อคำ ร่วมกับการวิเคราะห์ข้อมูลแบบตีความ ได้จำนวนผู้ให้ข้อมูลรวม 10 คน ผลการศึกษาประสบการณ์การเป็นพยาบาลจบใหม่ที่ปฏิบัติงานภายใต้การดูแลของพยาบาลพี่เลี้ยง แบ่งเป็น 4 ประเด็นหลัก ดังนี้ 1. เป็นน้องใหม่ยังทำงานได้ไม่เต็มที่ ประกอบด้วย 2 ประเด็นย่อย ได้แก่ 1.1) ยังไม่พร้อมกับการทำงานเป็นพยาบาลเต็มตัว และ 1.2) ผิดพลาดบ่อย ความรู้ยังน้อย ตัดสินใจได้ยังไม่ดี 2. หน่วยงานมีพี่ให้ ไม่รู้จะได้พี่เลี้ยงเป็นอย่างไร ประกอบด้วย 2 ประเด็นย่อย ได้แก่ 2.1) เครียด กังวลใจ กลัวจะเข้ากับพี่ไม่ได้ และ 2.2) ไม่รู้พี่จะดุมากไหม คิดไปต่างๆนาๆ 3. ทำงานร่วมกัน ประสบการณ์นั้นยังจดจำได้ ประกอบด้วย 2 ประเด็นย่อย ได้แก่ 3.1) ทำงานร่วมกับพี่ รู้สึกดี อบอุ่นใจ และ 3.2) ทำงานร่วมกับพี่ มีแต่เรื่องอึดอัดใจ 4. เวลาผ่านไป ร่วมงานกันได้ เข้าใจกันดี จากผลการศึกษานี้ ทำให้เข้าใจประสบการณ์การเป็นพยาบาลจบใหม่ที่ปฏิบัติงานภายใต้การดูแลของพยาบาลพี่เลี้ยง ซึ่งผู้บริหารทางการพยาบาลสามารถนำไปเป็นข้อมูลพื้นฐานในการวางแผนพัฒนาในการสนับสนุนและช่วยเหลือพยาบาลจบใหม่ให้สามารถปรับตัวกับบทบาทพยาบาลวิชาชีพและสิ่งแวดล้อมใหม่ในสถานที่ทำงานต่อไป

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

The purpose of this research is to describe experiences of being a newly graduated nurse under supervision by the mentor. Hermeneutic phenomenology of Martin Heidegger approach was chosen for this research. The volunteers of ten new graduated nurses were participated data collecting were conducted by using in-depth interview, field recording as well as tape transcription Data was analysis by using content analysis of Diekelmann method. Having been examined the newly graduated nurses that supervision by the mentor, there were consisted of four principles as follow: 1. Being a novice as incompetent level of nurses (1.1) not ready to be a professional nurses (1.2) having limited knowledge often making mistakes and being failure of decision making 2. Guess training how a mentor look like (2.1) being stress, anxiety or a failure of not getting along with a mentor (2.2) thinking about how unfriendly as mentor is 3. Remembering everything when working together (3.1) feel good when working with a mentor (3.2) feeling bad when having a mentor 4. Being understood a mentor and finally we got along well. The finding help us to understand lived experiences of being a newly graduated nurses making under supervision of a mentor and nurse exclusive can use the finding as a guideline to support and promote newly graduated nurses to adjust themselves to be potential professional nurses.

Share

COinS