Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
โมเดลในการตัดสินใจเลือกวิธีการขนส่งม้า
Year (A.D.)
2021
Document Type
Thesis
First Advisor
Chaipat Lawsirirat
Second Advisor
Metha Chanda
Faculty/College
Faculty of Sports Science (คณะวิทยาศาสตร์การกีฬา)
Degree Name
Master of Science
Degree Level
Master's Degree
Degree Discipline
Sports and Exercise Science
DOI
10.58837/CHULA.THE.2021.368
Abstract
This study developed a mathematical model to select the most appropriate mode of equestrian horse transportation, which balanced between the costs of transportation and horse welfare. The study was divided into two stages. The first stage compared the stress level of transported horses using cortisol as well as heart rate, while the second stage developed a mathematical model that balanced horse health and transportation cost. This research used six horses that were transported by different types of vehicles, i.e., air-conditioned or non-air-conditioned, with or without space, trucks, and trailers with or without space. The horses were transported for 5 hours, covering about 250 kilometers. Horses were transported twice a week for three weeks. The cortisol level and heart rate were collected. The results showed that different modes of transportation resulted in different levels of stress in horses. A mathematical model was constructed to minimize transportation costs as well as penalty costs associated with poor horse welfare. The decision variables included the type of transportation vehicle and the number of horses transported in the transportation vehicle. The model was easily implemented and well received by horse owners, who were able to select the most appropriate mode of transportation for their horses.
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
งานวิจัยนี้มีจุดประสงค์เพื่อพัฒนาแบบจำลองทางคณิตศาสตร์เพื่อเลือกรูปแบบการขนส่งม้าขี่ม้าที่เหมาะสมที่สุด ซึ่งสมดุลระหว่างค่าขนส่งและสวัสดิภาพของม้า การศึกษาแบ่งออกเป็น 2 ขั้นตอน ดังนี้ 1) เปรียบเทียบระดับความเครียดของม้าที่ขนส่งโดยใช้คอร์ติซอลกับอัตราการเต้นของหัวใจ 2) พัฒนาแบบจำลองทางคณิตศาสตร์ที่ปรับสมดุลสุขภาพของม้าและค่าขนส่ง การวิจัยครั้งนี้ใช้ม้า 6 ตัว โดยที่ม้าจะถูกขนส่งโดยยานพาหนะประเภทต่างๆ เช่น รถบรรทุกม้าขนาดใหญ่ที่มีเครื่องปรับอากาศ รถบรรทุกม้าขนาดใหญ่ที่ไม่มีเครื่องปรับอากาศ โดยการขนส่งแบบไม่มีที่ว่าง และมีที่ว่าง และรถลากม้าขนาดเล็กที่ไม่มีเครื่องปรับอากาศ แบบมีไม่มีที่ว่าง และมีที่ว่าง การขนส่งใช้เวลา 5 ชั่วโมง ในระยะทาง 250 กิโลเมตร ม้าจะถูกขนส่งอาทิตย์ละ 2 ครั้งเป็นเวลา 3 สัปดาห์ ค่าระดับคอร์ติซอล (ค่าฮอร์โมนบ่งชี้ความเครียด) และค่าอัตราการเต้นของหัวใจถูกเก็บ ผลการวิจัยพบว่ารูปแบบการขนส่งที่แตกต่างกันส่งผลให้เกิดความเครียดในม้าต่างกัน แบบจำลองทางคณิตศาสตร์ถูกสร้างขึ้นเพื่อลดต้นทุนการขนส่งรวมถึงค่าปรับที่เกี่ยวข้องกับสวัสดิภาพม้าที่ไม่ดี ตัวแปรการตัดสินใจ ได้แก่ ประเภทของรถขนส่งและจำนวนม้าที่ขนส่งในรถขนส่ง โมเดลนี้ใช้งานได้ง่ายและได้รับการตอบรับอย่างดีจากเจ้าของม้า ซึ่งสามารถเลือกรูปแบบการขนส่งที่เหมาะสมที่สุดสำหรับม้าของพวกเขา
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
Lertratanachai, Siengsaw, "A decision making model for horse transportation" (2021). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 4910.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/4910