Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
การศึกษาการกระจายของ PM2.5 ในเขตดินแดง, กรุงเทพมหานคร โดยใช้แบบจำลองพลศาสตร์ของไหลเชิงคำนวณ
Year (A.D.)
2021
Document Type
Thesis
First Advisor
Pimporn Ponpesh
Faculty/College
Faculty of Engineering (คณะวิศวกรรมศาสตร์)
Department (if any)
Department of Chemical Engineering (ภาควิชาวิศวกรรมเคมี)
Degree Name
Master of Engineering
Degree Level
Master's Degree
Degree Discipline
Chemical Engineering
DOI
10.58837/CHULA.THE.2021.31
Abstract
Din Daeng is a small and densely populated district of Bangkok with two major expressways in the area. PM2.5 concentrations in Din Daeng district often exceed both daily and annual standards of the National Ambient Air Quality Standards. Computational Fluid Dynamics (CFD) was applied to investigate the effects of the metropolitan characteristics and traffic volumes on the dispersion of PM2.5 in Din Daeng district. The turbulent flow was analyzed using the Standard k-ε model. There are two scenarios in this simulation study. One is to investigate the consequences of having the expressways and their resulting PM2.5 emissions. The other is to examine the influence of the COVID-19 pandemic and the city lockdown which affected the traffic volumes. The presence of the expressways in Din Daeng district was demonstrated to enhance PM2.5 concentrations. The presence of the expressway increased the concentration of PM2.5 by approximately 3.4 times compared to the case of no expressways. The COVID-19 pandemic seemed to have an impact on the concentration of PM2.5 during the city lockdown. During the city lockdown, the concentration of PM2.5 was reduced by approximately 63% compared to the normal period.||ดินแดงเป็นเขตขนาดเล็กและมีประชากรอาศัยอย่างหนาแน่นของกรุงเทพมหานคร ทำให้ความเข้มข้น PM2.5 ในเขตดินแดงเกินมาตรฐานรายวันและประจำปีของมาตรฐานคุณภาพอากาศ ในงานวิจัยนี้พลศาสตร์ของไหลเชิงคำนวณ (CFD) ถูกนำมาใช้เพื่อตรวจสอบผลกระทบของลักษณะเมืองและปริมาณการจราจรต่อการกระจายตัวของ PM2.5 ในเขตดินแดง โดยใช้แบบจำลอง Standard k-ε มีการศึกษาสองสถานการณ์ในงานวิจัยนี้ หนึ่งคือการตรวจสอบอิทธิพลของการมีทางพิเศษและการปล่อย PM2.5 ที่เกิดขึ้น อีกประการหนึ่งคือการตรวจสอบอิทธิพลของการระบาดของโรค COVID-19 ที่ส่งผลกระทบต่อปริมาณการจราจร จากผลการจำลองแสดงให้เห็นถึงการมีอยู่ของทางพิเศษในเขตดินแดงเพิ่มความเข้มข้นของ PM2.5 เมื่อมีทางพิเศษจะเพิ่มความเข้มข้นของ PM2.5 ขึ้นประมาณ 3.4 เท่า เมื่อเทียบกับกรณีไม่มีทางพิเศษ การระบาดของโรค COVID-19 จะส่งผลกระทบต่อความเข้มข้นของ PM2.5 ในระหว่างการล็อคดาวน์นั้น ความเข้มข้นของ PM2.5 ลดลงประมาณ 63% เมื่อเทียบกับช่วงเวลาปกติ
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
Tancharoen, Amintra, "Investigation of pm2.5 dispersion in Din Daeng district, Bangkok using computational fluid dynamics modeling" (2021). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 4573.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/4573