Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
ศึกษาการแต่งหน้าของแฟนคลับหญิงไทยที่ได้รับอิทธิพลจากไอดอลเกาหลี: แบล็กพิงก์
Year (A.D.)
2020
Document Type
Thesis
First Advisor
Buddhagarn Rutchatorn
Second Advisor
Kamon Butsaban
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
Master of Arts
Degree Level
Master's Degree
Degree Discipline
Korean Studies
DOI
10.58837/CHULA.THE.2020.283
Abstract
With the increasing popularity of Korean idols in Thailand, it has become a trend among teenagers to follow their fashion, hair, and makeup. Korean Wave or Hallyu idols have become the object of envy of fans, and it is easy to find the behavioral trends of teenagers trying to imitate and follow their idols. The purpose of this research is to explore the make-up behavior of Thai female fans influenced by BLACKPINK and analyze the reasons and motivations in following the make-up behavior of their idol. The Attitude/Motivation Test Battery (AMTB), developed by Gardner (1985), was used for measuring the degree of attitude and motivation of fans behavior. Through this study, the following conclusion can be drawn. First, the influence of BLACKPINK's make-up style on Thai female fans is at a high degree. Fans can form identity, can create confidence and can make friends when they have imitated BLACKPINK's make-up behavior. Second, the results demonstrate that the high level of the influence from BLACKPINK's fans due to their attitude to beloved idols is always good.
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
ด้วยค่านิยมที่มากขึ้นของไอดอลเกาหลีในประเทศไทยจนกลายเป็นกระแสในหมู่วัยรุ่นในการติดตามเทรนด์ต่างๆไม่ว่าจะเป็นแฟชั่น ทรงผม หรือการแต่งหน้า กระแสเกาหลีได้กลายเป็นเป้าหมายของกลุ่มแฟนคลับและเป็นเรื่องง่ายสำหรับพวกเขาที่มีแนวโน้มที่จะเลียนแบบพฤติกรรมของไอดอล วัตถุประสงค์ของวิจัยฉบับนี้เพื่อสำรวจพฤติกรรมการแต่งหน้าของแฟนคลับหญิงชาวไทยที่ได้รับอิทธิพลจากแบล็กพิงก์และวิเคราะห์เหตุผลและแรงจูงใจในการมีพฤติกรรมลอกเลียนแบบการแต่งหน้าของไอดอลของพวกเขา Attitude/Motivation Test Battery (AMTB) ที่พัฒนามาจาก Gardner's (1985) ถูกใช้เป็นเครื่องมือสำหรับวัดระดับทัศนคติและแรงจูงใจของพฤติกรรมของแฟนคลับในวิจัยฉบับนี้ จากการศึกษานี้สามารถสรุปได้ว่า ประการที่หนึ่ง อิทธิพลของสไตล์การแต่งหน้าของแบล็กพิงก์ที่มีต่อแฟนคลับหญิงชาวไทยอยู่ในระดับสูง แฟนคลับสามารถสร้างตัวตน สร้างความมั่นใจ และสามารถสร้างเพื่อนได้เมื่อพวกเขามีพฤติกรรมเลียนแบบการแต่งหน้าของ BLACKPINK ประการที่สองผลการวิจัยแสดงให้เห็นว่าอิทธิพลของแบล็กพิงก์ที่มีต่อแฟนคลับอยู่ในระดับสูงเนื่องจากทัศนคติของพวกเขาต่อไอดอลนั้นดีอยู่เสมอ
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
Parivatphun, Nichakon, "The study of makeup of Thai female fans influencing from K-POP idols: Blackpink" (2020). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 452.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/452