Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

แนวโน้มของหลักสูตรพลศึกษาระดับประถมศึกษา ในปีพุทธศักราช 2545 : การศึกษาแบบเดลฟาย

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

Trends of physical education curriculum at the elementary education level in B.E.2545 : a delphi technique study

Year (A.D.)

1993

Document Type

Thesis

First Advisor

รัชนี ขวัญบุญจัน

Second Advisor

วรศักดิ์ เพียรชอบ

Faculty/College

Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)

Degree Name

ครุศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

พลศึกษา

DOI

10.58837/CHULA.THE.1993.242

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแนวโน้มของหลักสูตรพลศึกษาระดับประถมศึกษาในปีพุทธศักราช 2545 โดยใช้เทคนิคเดลฟาย (Delphi Technique) กลุ่มตัวอย่างประชากรเป็นผู้เชี่ยวชาญสาขาพลศึกษา จำนวน 18 คน เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นวิเคราะห์ข้อมูลโดยการคำนวณหาค่ามัธยฐาน ฐานนิยม และพิสัยระหว่างควอไทล์ ผลการวิจัยปรากฏแนวโน้มของหลักสูตรพลศึกษาระดับประถมศึกษาดังนี้ : ด้านลักษณะทั่วไป จะเป็นหลักสูตรที่ดำเนินการโดยท้องถิ่น มีจุดประสงค์เพื่อให้ผู้เรียนมีพัฒนาการในทุก ๆ ด้าน คือ ด้านร่างกาย จิตใจ อารมณ์ และสังคม เน้นการนำไปใช้ในชีวิตประจำวัน เนื้อหากิจกรรมประกอบด้วยทักษะพื้นฐาน เกมพื้นฐาน กิจกรรมเข้าจังหวะ ยิมนาสติคพื้นฐาน และกรีฑา ในการจัดเนื้อหากิจกรรมต้องมีความสอดคล้องกับระดับความสามารถของนักเรียน หลักการทางด้านจิตวิทยา สรีรวิทยา และสภาพแวดล้อมของโรงเรียน ในส่วนของการเรียนการสอนจะเน้นให้ผู้เรียนทุกคนได้มีพัฒนาการสูงสุด การวัดผลประเมินผลจะวัดตามวัตถุประสงค์ของการสอน ประกอบด้วยเกณฑ์ทางด้านทักษะ ความรู้ และคุณธรรม

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

The purpose of this research was to study the trends of Physical Education Curriculum at the elementary education level in B.E. 2545 by using Delphi Technique. The samples were 18 experts in Physical Education. Questionnaires constructed by the researcher were used for collecting data. The data were then analyzed in terms of medians, modes, and interquartile ranges. It was found that: Generally, curriculum would be constructed and supervised by local authorities. Its objectives were mainly to develop physical, mental, emotional, and social aspects with emphasizing on being able to use in daily life. The contents would be comprised of basic skills, fundamental games, lead up games, rhythmic activities, basic gymnastic, and tracks and fields. These would be organized to suit the abilities of pupils in each grade level and according to psychological, an physiological principles, and school environment. The teaching methods would be to give optimum emphasis on the development of all pupils. Critiria for evaluating and grading pupils would be according to the teaching objectives, namely, in skill, knowledge, and ethical character areas.

Share

COinS